måndag 30 november 2009

Dags att skatteplanera

Nu är det endast lite drygt en månad kvar på året 2009, och innan årsskiftet gäller det att ha koll på sina kommande beskattningar resp återbäringar.

Om ni har som jag gjort en del aktie- och fondförsäljningar i depå (med både vinster och förluster) så kan det vara en fördel att ha koll på hur man ligger till skattemässigt. Har man haft jobb med fast inkomst under året och fått tillbaka på skatten tidigare bör man sannolikt få det igen. Själv har jag fått tillbaka mellan 2-3000 kr de senaste två åren, utan någonting annat i deklarationen än förvärvsinkomst. Nästa år har jag dock aktier att ta hänsyn till i beräkningarna.


Det enklaste vore att sammanställa alla försäljningar, dra av förluster från vinster och se vad resultatet blir - men! Hela beloppet på förluster är inte avdragsgilla. Jag har för mig jag läst att 30% av en förlust är avdragsgill, vilket låter logiskt då det skulle kompensera för reavinstskatten på 30%, eller är jag helt ute och cyklar på djupt vatten? Hjälp mottages tacksamt!

Tanken är i vilket fall att om jag kommer fram till att jag kommer få restskatt nästa år, så betalar jag ev in motsvarande belopp i min pensionsförsäkring och nollar på så vis skatten (eftersom pensionssparande är avdragsgillt upp till 12 000 kr/år). Alternativt funderar jag på att öppna ett IPS-konto hos Avanza och sätta av pengarna där. Planen är att även dissa Swedbank så småningom och enbart ha individuellt pensionssparande.

2 kommentarer:

J sa...

Äh, jag får alltid betala tillbaka så jag har ingen aning. Men i år är första året jag sålde aktier med vinst så vi får väl se vad det står i deklarationen. Dessutom ska det läggas till ett förenklat bokslut för enskild firma, yey.

Herr K sa...

Tråkigt med restskatt, men får hoppas du har bättre tur nästa år. Roligt att ha enskild firma med i deklarationen dessutom!

Relaterade inlägg