torsdag 25 mars 2010

Tobias Schildfat - Vägen till din första miljon



Tobias Schildfat är författaren som redan under tonåren började intressera sig för långsiktigt investerande i aktier. Tack vare detta tidiga intresse har han idag byggt upp ett betydande aktiekapital som ger stora utdelningar. I boken Vägen till din första miljon förklarar han på ett enkelt sätt hur i stort sett vem som helst kan göra samma resa som honom.


Boken är i huvudsak skriven för nybörjare inom ekonomi. Här förklaras bl a inflation, hur man får kontroll över sin privatekonomi och lär sig spara pengar varje månad. Överskottet man lägger undan skall sedan användas för vad Tobias Schildfat kallar en "pengamaskin". Detta är helt enkelt investerande i utdelningsaktier, där ränta-på-ränta-effekten gör jobbet under åren som går och växer mer och mer, tills den blivit en kraftfull pengamaskin som du kan leva gott på.


Författaren går även igenom olika tillvägagångssätt för att bygga en pengamaskin: fastigheter, aktier, optioner eller eget företagande. Det han själv dock varmt rekommenderar är att köpa aktier i investmentbolag, speciellt om aktierna är lågt värderade med rabatt.


Omdöme

Boken är lättläst, och det märks att den i första hand riktar sig till dem som verkligen behöver få upp ögonen för sin privatekonomi och att det faktiskt inte är omöjligt att bli ekonomiskt oberoende, bara man har
uthålligheten och kan vara konsekvent i sitt sparande. Däremot går boken inte på djupet i exempelvis aktieanalyserande, vilket visserligen kanske vore överkurs med tanke på målgruppen.

Innehållsmässigt är den mycket lik "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson, men jag gillade faktiskt denna boken bättre. Upplägget är bättre strukturerat, och man kan lätt följa en röd tråd hela vägen. När jag hade läst ut den kände jag mig peppad och hade en känsla av allt är möjligt, bara man är motiverad. Det anser jag vara ett bra betyg, och är en bok jag kommer rekommendera mina vänner.

Som extra bonus får man dessutom aktier för 300 kr i något av de svenska investmentbolagen om man öppnar en depå hos Nordnet.

Vill ni köpa boken och stödja mig kan ni klicka här, vill ni bara köpa boken utan att stödja mig kan ni använda denna länken i stället. Recensionen kommer även läggas upp på Läs Dig Rik.






Kolla även in reklamfilmen för boken här nedan:

3 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Tillkommer det någon avgift på depån hos nordnet? års kostnad eller så.

nonhosonno sa...

Tack för tipset.

Herr K sa...

Zed:

Ifrån boken: "Det kostar ingenting och du förpliktigar dig inte till någonting mer än logga in på depån. Erbjudandet gäller en gång per bok fram till 31 mars 2011."

Hoppas detta var tillräckligt bra svar :)

Relaterade inlägg