onsdag 12 augusti 2009

Spartips #2

Spara pengar i en buffert

Något som alla bör ha är en buffert med sparpengar som kan användas till framförallt oförutsedda utgifter - dyra tandläkarbesök, bilreparationer eller andra saker som kan komma oväntat. Något man INTE skall göra är att flytta över de sista slantarna från lönekontot till sparkontot i slutet av månaden, då risken är stor att man redan konsumerat upp alla pengar från senaste lönen. Nej, flytta över en realistisk summa direkt när lönen kommit in på kontot (detta kan din internetbank göra automatiskt åt dig varje månad) till ditt sparkonto. På så vis "ser" du aldrig de pengarna när du plockar ut kontanter ur bankomaten eller när du betalar med kort, och du lär dig då att anpassa dig efter de pengarna du har kvar efter sparandet. Man tenderar nämligen att anpassa sin konsumtion efter sina tillgångar, oavsett hur lite eller hur mycket man tjänar. Ju mindre du vänjer dig vid att spendera varje månad, desto mer kan du spara.

När undertecknad var i början av 20-årsåldern hade jag inte fast jobb, men ändå en inkomst på runt 10 000 kr efter skatt. Jag bodde lika billigt som jag gör nu, om inte billigare men ändå var lönen helt slut sista veckan innan nästa löning, utan att jag fick sparat en enda krona. Vart pengarna tog vägen visste jag inte, jag hade ju inte köpt dyra prylar? Bara en fika här, ett par krogbesök där...

De senaste åren har jag haft jobb och en mycket bättre inkomst, och utan kostsam eller onödig konsumtion har jag kunnat spara runt 6000 kr i månaden, vilket inte alls är illa för någon som inte är höginkomsttagare.

Hur mycket klarar du av att spara varje månad?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant skrivet!
Jag vill vidare utveckla det lite grann till "målsparande" som jag började för en tid sedan. Där jag tex sparar till en ny dator som jag kommer köpa inom en snar framtid (för att jag vet att jag behöver en ny =) eller sparande till en ny telefon som jag vet med erfarenhet att jag bytt med 2-3 års mellanrum. Likadant så sparar jag 1000 kr i månaden till bilunderhåll, för jag vet att det kommer behövas någon gång framöver, som nu till vintern då jag måste köpa nya vinterdäck. =)

Att ha ett mål i sparande gör också att det blir mycket roligare att spara! Och de sparande pengarna sätter jag in på http://www.sparkontoplus.se/ för att få en liten ränta på dom också.

Lite tankar från mig bara...

/SÅ

Herr K sa...

Det är också bra tänkt, har man något specifikt man vill använda pengarna till blir det såklart även enklare att se hur mycket man behöver lägga undan, hur lång tid det kommer ta osv :)

Sarha sa...

Eftersom jag inte har någon inkomst eller väldigt liten från csn, så känns det mer som att jag sparar när jag kan för att överleva nästa månad... Lite tråkigt, men vad gör man inte för att få studera lite. :P

Herr K sa...

Äsch Sarha, försök se på det så här...du lever snålt nu under studietiden för att kunna få det bättre senare när du fått det jobbet du vill ha :) Jag är inte den som säger att det är enkelt att lägga undan pengar när man går på csn...men antar att det handlar om prioriteringar till viss del :)

Relaterade inlägg