torsdag 25 februari 2010

Pengar som går upp i rök

Eftersom jag själv är snusare började jag fundera lite på vad denna ovana kostar mig i det långa loppet. Snus är visserligen både billigare och mindre skadligt än cigaretter, men fortfarande ett onödigt beroende (och fortfarande skadligt).
Just därför gjorde jag en liten kalkyl över hur mycket det kan tänkas kosta att hålla liv i ditt nikotinberoende (samtidigt som du minskar längden på ditt eget liv!).

Vi kan börja med mig själv som exempel. Jag snusar en dosa på två dagar, och snuset jag köper kostar uppskattningsvis 32 kr i genomsnitt. Jag varierar nämligen mellan billiga och dyra märken, samt köper ofta i olika affärer. Detta innebär alltså att på årets 365 dagar förbrukar jag hälften så många dosor snus, sanslösa 182,5 stycken. (Redan här började jag bli mörkrädd...)

Ett års snusande kostar mig:

365/2 x 32 kr = 5840 kr

Kommentar: det är ju helt galet vad jag slösar pengar på något som jag egentligen inte mår bra av, tvärtom. Skulle man dessutom vara storsnusare med en dosa per dag (ja, det finns sådana) landar man på den nätta summan av 11680 kr per år.

Köper man samma märke varje gång, exempelvis den populära klassikern Göteborgs Rapé, blir det ännu dyrare. Denna kostar ofta runt 38 kr per dosa. Snusar man en dosa av denna om dagen blir kostnaden 13870 kr per år. En rejäl semester alltså, eller två kortare resor om året.

Rökare då?

Jag utgår ifrån samma konsumtion som mitt eget snusande, dvs ett paket på två dagar. Ett billigare märke kostar ca 40 kr.

365/2 x 40 kr = 7300 kr

En storrökare kan lätt röka ett paket om dagen, då blir summan den dubbla, dvs 14 600 kr per år.

Dyrare märken, exempelvis Marlboro som är bland de största, kostar ofta maxpris, ca 48 kr. Ett paket om dagen av dessa blir alltså 17520 kr om året! En månadslön om året går alltså åt för att stilla begäret.


Slutsats:
Nikotinberoende är förutom de uppenbara hälsoriskerna, något av det mest kostsamma man kan spendera pengar på. Beroendet håller liv i konsumtionen, vilket blir stora pengar med åren som man kunde sparat eller lagt på betydligt roligare saker. Dessutom har jag inte räknat med karens och sjukdagar, vilket rökare generellt sett har fler av än ickerökare, eller med sjukdomar relaterade till nikotinbrukande.

Jag måste sluta snusa.

6 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Tycker det låter som en väldigt sund idé, det är inte lönt att skjuta upp det. Säger du att du ska sluta gör det nu direkt när du har motivationen och siffrorna framför dig!

Själv slutade jag röka för strax 3 år sedan, nu saknar jag inte det minsta och kan inte förstå hur folk kan röka. Ser de inte hur dåligt man mår av det? Hur mycket pengar man slösar? men sen samtidigt vet man att man har varit där själv.

Kämpa emot!

Herr K sa...

Zed:

Skönt att höra! Då vet jag att det inte är en omöjlighet att sluta ;-)

Det allra bästa vore ju att sluta snusa och lägga undan motsvarande summa varje månad. Pengarna jag spenderar nu "ser" jag ändå inte, och borde därför vara lägga att spara och ge en konkret bild av hur mycket som faktiskt går åt...

inte miljonär än sa...

Det är inte bra att snusa. Men på morgonen, med en kopp kaffe och ostmacka så ja, vad skal man säga, är det så sjukt gött när nikkokicken sätter in.... Jag har själv slutat innan men men, det gick inge bra.

Fast jag uppmuntrar dig verkligen att sluta, kämpa på!!

nonhosonno sa...

Sluta bums! Det går, visst kommer suget och man vill ha en under läppen titt som tätt, men det går.

J sa...

Snusade 2 dosor grov på 3 dagar i 8 år, och tänker verkligen inte räkna på vad det kostade mig =P
Men nu är jag clean sedan juni -08, inte ett enda återfall! Saknar själva snusandet ibland, men aldrig själva snuset.

Herr K sa...

Jag tackar så mycket för de uppmuntrande kommentarerna!

Som de flesta nikotinbrukare så har jag försökt sluta förut, och ja... vanans makt är stark, även när abstinensen gått ur kroppen.

Har man bara stark vilja så går det förstås!

Relaterade inlägg