tisdag 22 september 2009

Jämförelser kapitalförsäkringar

Eftersom jag ändå är igång med att lära mig mer om kapitalförsäkringar, så gjorde jag lite efterforskningar om vilka bolag som hade bäst villkor. Här nedan följer en sammanställning från några sajter jag kollade igenom.

Innan ni börjar jämföra bör ni veta några saker. I vissa fall hittade jag ingen information om t ex minsta startkapital eller om belåning av innehavet var möjligt. Jag utgår ifrån att startkapitalet då är lika med noll kr, och att belåning ej är möjlig om inget skrivits.
De som inte angivit efter hur lång tid man kan ta ut hela kapitalet har troligen ingen tidsbegränsning, men bäst är nog att fråga själv om man undrar.

Vissa av bolagen hade även flera olika kapitalförsäkringar, vissa med inriktning på enbart fonder, aktivt förvaltade eller med egen kontroll över fondinnehavet. De kapitalförsäkringar jag valt att ta med i sammanställningen är dock de som erbjuder full kontroll över både aktier och fonder, då de känns mest relevant för den som är insatt i börshandel. Fonder ger dessutom extra avgifter som äter upp dina pengar.

Med "avgifter" här nedan avses en årlig kostnad (utöver avkastningsskatten) om inget annat anges.


Avanza

Fria uttag: Ja, från första dagen
Full utbetalning/återköp: Ja, efter 1 år
Avgifter: Nej
Belåning: Ja
Minsta startkapital: 0 kr
Courtage: 0,15%, min 39 kr


Aktieinvest

Fria uttag: Ja, efter första årsskiftet
Full utbetalning/återköp: ?
Avgifter: Ja, 0,5% + Riskpremie 5 kr per 100 000 kr
Belåning: ?
Minsta startkapital: 0 kr
Courtage: Icke medlemmar i Aktiespararna: 0,15%, min 39 kr. Medlemmar: 0,10%, min 29 kr


Swedbank Kapitalspar Depå

Fria uttag: Ja, efter ett år
Full utbetalning/återköp: Ja, efter ett år
Avgifter: Upp till 1 milj kr: 0,65%, Över 1 milj kr: 0,40%
För anslutning till den rekommenderade tjänsten Aktiemäkleri Telefonbanken
är avgiften 1000 kr/år
Belåning: ?
Minsta startkapital: 100 000 kr
Courtage: 0,09%, min 99 kr


Nordnet

Fria uttag: Ja
Full utbetalning/återköp: Ja, efter 1 år
Avgifter: Nej
Belåning: Ja
Minsta startkapital: ? kr
Courtage: 0,085%, min 99 kr


Nordea

Fria uttag: Nej, ej möjligt första året, 0,5% i avgift år 2-4, år 5 och framåt utan avgift
Full utbetalning/återköp: ?
Avgifter: 120 kr + 0,4% under 500 000 kr, över 500 000 kr 0,3%, Riskpremie 0,02%
Belåning: ?
Minsta startkapital: ? kr
Courtage: 0 kr

Övrigt: verkar enbart vara inriktad på handel med fonder. Minsta första insättning 5000 kr.


Danske Bank Depåförsäkring

Fria uttag: Ja, efter 1 år
Full utbetalning/återköp: ?
Avgifter: 0,6%, minst 1800 kr
Belåning: ?
Minsta startkapital: ? kr
Courtage: 0,10%, min 79 kr


Handelsbanken Kapitalspardepå

Fria uttag: Nej, 1% avgift inom de 3 första åren, 0,5% år 4 och 5
Full utbetalning/återköp: ?
Avgifter: 0,5%
Belåning: ?
Minsta startkapital: 100 000 kr
Courtage: 0,09%, min 99 kr


De som inte kom med i listan var SEB och Skandiabanken, då jag tyckte de hade för dålig eller svårtydd information för att jag skulle orka sätta mig in i deras produkter. Detta får anses som ett dåligt betyg eftersom i alla fall jag vill snabbt veta vilka villkor som gäller för att jag ska våga placera min förmögenhet hos en förvaltare. Eller kanske jag behöver starkare linser.

För övrigt känns Aktieinvest eller Avanza som bäst alternativ för mig personligen. Avanza har visserligen lägre procentuell courtage och ingen årsavgift, men Aktieinvest lämpar sig bättre för en småsparare som inte handlar för stora summor varje gång (lägre minimumcourtage). Aktieinvest är dessutom de enda som ger möjligheten till att köpa andelar i aktier.

Läs mer:  
Kapitalförsäkring - Så fungerar den
Spartips #6 - Aktiesparande

6 kommentarer:

J sa...

Bra jämförelse! Tycker det är mkt konstigt att de stora bankerna är så dåliga på detta. Exv Nordeas villkor är ju fruktansvärda, och som du själv skrev så gör de det för snårigt för att ens orka bli intresserad.

Får nog bli avanza för mig eftersom jag redan har konton där, men din jämförelse var det som avgjorde. Tackarrr

Herr K sa...

Ja, av jämförelsen går ju ganska snabbt att utläsa att storbankerna har dyra avgifter och begränsande villkor, medan nätbankerna knappt har några egna avgifter alls + större frihet för kunden. Dessutom är man inte ens välkommen att spara i kapitalförsäkring hos varken Swedbank, Nordea eller Handelsbanken utan minst 100 000 i första insättning, troligen för att de då inte skulle tjäna nånting på sina fina avgifter.

Gustav sa...

Avanza har 39 kr i minimicourtage för Bas-depån. Det finns ingen anledning för någon småsparare, kanske finns något undantag, att ha premiumdepå och därmed "gynnas" med 99 kr i minimicourtage. Avanza sätter i princip premiumdepå som "default" så många missar att bas är bättre och billigare.

Herr K sa...

Gustav: tack för informationen, det var bra att veta måste jag säga :)

john sa...

Jag använder mig utav Nordnets KF och har för mig att jag måste betala en riskpremie varje månad. Eftersom jag inte har några stora summor på min KF ligger nog summan på ca 0,1 kr varje månad... =)

Herr K sa...

Prisuppgifterna för Avanza är nu korrigerade.

Relaterade inlägg