tisdag 10 november 2009

Reviderad investeringsfilosofi

Ända sedan jag började med aktier har jag enbart satsat på små eller mellanstora bolag med tillväxtpotential, och inte fokuserat alls på utdelningar. Nu när jag läst på om utdelningsinvesterande så har jag lite smått börjar omvärdera mitt portföljtänkande inför framtiden.

Mitt nuvarande innehav kan ni se i vänsterspalten, och det har varit i stort sett samma under hela 2009. Vad som är gemensamt för alla bolagen i min portfölj är att inget av dem har haft en historia av att dela ut vinst till aktieägarna, vilket gör att jag bara tjänar på innehaven om jag säljer.

Eftersom jag är arbetslös finns det inte speciellt stort utrymme för nya investeringar, och att hitta ett jobb som betalar lika bra som mitt förra känns inte så troligt i nuläget. Börjar jag dessutom att studera nästa höst kommer jag dessutom få anstränga mig för att inte gå back varje månad, och då blir det svårt med nya aktieköp, allt beroende på arbete. Ändå vill jag ju se mitt kapital växa även om jag inte skulle klara att skjuta till nya pengar!

Där kommer min tanke om utdelningsinvesterande in. Visst kan jag fortsätta som jag gör nu, men måste då vara försiktigare och försöka tajma rätt för att ta hem vinster och göra kloka investeringar. Med stabila utdelningsbolag som jag behåller kommer mitt kapital att växa långsamt, alternativt ge en mindre extrainkomst till mig som blivande fattig student.

I nuläget ligger jag tungt i råvaror, och kommer göra så en tid framöver. Jag tänker alltså inte sälja än, men har ändå börjat fundera på denna (för mig) nya strategi. Vad tror ni, är det en bra idé att gå över till utdelningsaktier?

6 kommentarer:

john sa...

Nu vet jag inte hur mycket kapital du eventuellt kommer investera i utdelningsaktier. Men låt oss säga att du i snitt får ut 200 kr i månaden av utdelningarna, det blir MÅNGA nudelpaket det!

//Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

john: tjadu, mitt aktiekapital ligger idag på ca 40 000 kr, så det är väl de pengarna som i såfall kommer omplaceras.

Men visst är det som du säger, blir många nudelpaket men troligen även många sjukdagar pga dåligt immunförsvar om jag enbart lever på nudlar :P

Miljon Nummer Ett sa...

Hej!
Jag har just startat en ny blogg med tips om hur man kan spara pengar. Det finns tips på gratiserbjudanden, sådant som nästan är gratis, och en massa tips som kan underlätta din ekonomi.

Så om du vill läsa om små tips som kan vara av nytta kolla in min nystartade blogg http://miljonnummerett.wordpress.com!

Hälsningar Miljon Nummer Ett, http://miljonnummerett.wordpress.com

Herr K sa...

Miljon Nummer Ett:

Tack för tipset, får se om det dyker upp något i din blogg som jag kan ha nytta av ;) Välkommen till bloggosfären för övrigt!

inte miljonär än sa...

Är ju själv ingen utdelningsinvesterar (än) så jag har nog inte mycket tips att ge där. Samtidigt kan jag förstå tjusningen och lugnet det kanske skapar. Man förlitar sig inte på att pricka in toppar och dalar utan låter " pengarna göra jobbet". Jag tror att det är en bra placeringsstrategi men det blir lite längre tid till toppen och även botten!

J sa...

Min förra kommentar kom inte med? Aja, personligen satsar jag ju på att ha
45% utdelningspapper
45% spekulation dvs snabba aktier, certifikat, skog osv
10% ädelmetall och sten
så ja, ur en personlig synvinkel så tycker jag att det är klokt att satsa åtminstone en del av sitt kapital på att få utdelningar. Men jag är förstås en ovetenskaplig amatör, så ta mig med en nypa salt.

Relaterade inlägg