måndag 14 december 2009

Alternativa investeringar

Vad menar jag med denna rubrik? Jo, investeringar som inte är av direkt finansiell art, utan i samlarobjekt.

Folk har samlat på saker i alla tider. Man talar om jägar- och samlarsamhället; att samla på saker som antingen kan öka ens chanser för överlevnad, eller i moderna tider för nöjes skull. Samlargenen lever kvar i de flesta av oss.

Rika smakkonnässörer samlar på dyra årgångsviner, whisky eller andra spritsorter. Nackdelen med detta samlande är att man gärna vill smaka på sina dyrgripar, men då dricker man bokstavligen upp sina investerade pengar.

Vissa samlar på serietidningar och album med olika inriktning. Kalle Anka, tecknat av Carl Barks hör till de mest eftertraktade objekten i inbunden form. Andra samlar på t ex serier från Marvel Comics.

Rika knösar och förståsigpåare (konstintresserade) samlar på konst, en gammal och accepterad form av alternativa investeringar som både kräver mycket kapital och kunskap men som kan vara lönsamt den dagen man vill sälja.

Frimärkssamlande är en annan populär variant där man lätt kan skaffa sig en mycket stor samling, men får betala mycket pengar om man vill lägga vantarna på de riktiga rariteterna.

Det finns även de som samlar på mindre monetärt värdefulla föremål som t ex kapsyler, vykort eller allt mellan himmel och jord, men affektionsvärdet är då desto större för samlaren.


Vad samlar då Herr K på?

Förutom att investera i silvermynt, som ni säkert känner till, så har jag även utökat mitt samlarintresse för mynt i allmänhet. Inte för att jag kan påstå att har en myntsamling jag kan skryta med, men det är roligt att äga mynt som har cirkulerat någonstans i världen under en viss historisk tidsperiod.

Som exempel har jag två st Morgan Dollar från USA, 1878 och 1921. Dessa användes som betalningsmedel i bl a "vilda västern", vilket ger dem ett historiskt värde för mig, plus att de består av 90% silver (24g, ca 100 kr i rent silvervärde). Äger även några Reichpfennig från gamla Nazi-Tyskland. Värdelösa visserligen, men har ett historiskt värde. Jag kommer fortsätta med myntsamlandet och köpa mer när bra tillfällen ges.

Förutom detta har jag åter fått upp intresset för gamla konsollspel, vilket har en väldigt aktiv och levande andrahandsmarknad. Har under senaste veckan dragit in några hundralappar på dubletter av tv-spelslitteratur som jag sålt på Tradera, och igår lyckades jag buda hem 5 st olika gamla spel till en nätt summa av totalt 80 kr. Dessa var dock inga rariteter, men bidrar till mitt välbefinnande i min lilla samlarsfär, speciellt eftersom det var ett mycket bra pris.

Allt som har med Nintendo, Zelda, Castlevania, Sega och Sonic att göra går att sälja och få ganska bra betalt för, bara rätt köpare hittar era grejer. Så städa ur era garderober och studera auktionerna på nätet! Framförallt Zeldaspelen betingar ett högt värde i bra skick, så förkasta inte gamla tvspel som något "barnsligt". Har ni något av detta ni vill bli av med så kan ni även höra av er, jag kan mycket väl tänka mig att köpa era gamla konsollspel ;-)

Som liten (7 till 14 år) var jag som jag tidigare nämnt en äkta liten tv-spelsnörd. Smart (?) som jag var så samlade jag på mig gratis reklamblad från bl a Nintendo och Sega som sen låg och samlade damm i min garderob. Dessa dubletter har jag nu sålt av och fått hyfsat bra betalt för. Även samlandet av gamla retrospel är något jag kommer fortsätta med om jag hittar prisvärda objekt. Dessa går lätt att få sålt den dagen man tröttnat eller behöver pengarna, tack vare andra inbitna samlande nördar.


Tänk på detta: ALLT har ett värde, så länge någon är villig att betala för det du har!

Vad samlar ni läsare på? Kommentera! :)


Läs mer:
Att investera i guld och silver

8 kommentarer:

KalleB sa...

Jag samlar på bloggare - hur länge tror du jag måste behålla samlingarna innan dessa stigit med 100%?

Herr K sa...

Jadu, hummm...det var en svår fråga. Har du dem inlåsta i din källare? I såfall krävs ju mat och vatten, plus en dator med internetanslutning, vilket gör att det kostar att samla på dem.

Alternativet är om antalet bloggare drastiskt skulle minska så skulle de övriga kunna stiga ordentligt i värde!

inte miljonär än sa...

Jag samlar inte direkt på något. Mitt liv bedrivs helt och hållet i projektfaser... ;-)

Dvs, jag kör en grång 100% och när den är slut vill jag gå vidare och inte samla på mig ngt...

Dock vet jag att det finns en gammal frimärkssamling hemma hos mor och far som jag hade när jag var liten...

J sa...

Jag har ett gäng romerska mynt, också en bit historia och enbart av sentimentalt värde. =)
I övrigt samlar jag på pengar ;)

Herr K sa...

inte miljonär än:

Du ser, t om du har samlargenen i dig, åtminstone när du var liten ;-)

J: Några romerska mynt hade jag gärna haft i min samling, det kanske bli ett par sådana så småningom =)

J sa...

Tja man, ville bara säga att diversifieringsinlägget på buldsilver var skitbra! Dock så är det en konstig radbrytning i ingressen, enkelt fixat =)

Herr K sa...

J: tack så mycket! Skall ta en titt på det och se om jag kan åtgärda felet. Kommer nog en artikel till under veckan dessutom :)

Unknown sa...

Sedan jag såg vad Mackmyras Preludium-serie går för numera har jag börjat intressera mig för whisky som tillverkas i begränsade upplagor.

Relaterade inlägg