lördag 5 december 2009

Köphetsens högtid

Snart är det jul och handelns kugghjul snurrar på högvarv. Samtidigt som man kan läsa om att svenska hushåll har belånar upp sig allt mer, spekuleras det (som alltid) om julhandeln kommer slå nya försäljningsrekord.

I Dagens Industri kan man läsa en inte alltför intressant artikel om hur man kan få ner sina snabba (men dyra) krediter genom att baka ihop dem hos sin bank och därmed få ner räntan. Dessa småkrediter tycks alltmer komma ifrån sms-lån och andra kreditköp, troligen oftast lån för konsumtion. När juletider snart stundar så kanske de så förhatliga sms-lånen kommer toppa från en redan alldeles för hög nivå?

Personligen är jag skuldfri, och har aldrig tagit ett lån i hela mitt liv. Dels har jag inte behövt, dels har jag inte kunnat, men en sak har jag lärt mig de senaste åren: först sparar man, sen shoppar man. Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att ta ett lån för att stilla mina konsumtions-cravings, men uppenbarligen finns det många som inte tänker som mig.

För övrigt äger jag i stort sett allt jag vill ha, och det har jag köpt efter att ha sparat till det jag velat köpa. En gång trodde en person som var här på besök att min stora platt-tv, min otroligt sköna soffa och min nördiga dator var köpta på avbetalning. Icke!

Ni ekonomibloggare och andra läsare där ute tänker nog i samma banor som mig, men jag vill ändå slå ett slag för att konsumera mindre i jul. Lägg inte så stora pengar på julklappar, lägg lite tanke bakom presenterna i stället. Kanske tillverka något personligt och ge bort?
Försök spara lite pengar under december, så kanske inte januari blir så fattigt.

Sist men inte minst: spara först, handla sen!

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg