fredag 14 maj 2010

Lite om GuldSilver.info

Mitt största projekt, efter Smart Privatekonomi, är GuldSilver.info, eller Guld och Silver som sajten även benämns. Den var från början tänkt att bli en informationskälla vars enda syfte skulle vara att locka in Googlesökare och dra in annonsintäkter. Sedan starten i november 2009 har den växt ganska mycket.

Jag noterade att igår nådde sajten sitt största antal unika besökare hittills, 74 stycken. Majoriteten (72%) av besökarna hittar dit från Googlesökningar, 15% är direkt trafik och resten är från andra webplatser.

Trafikökningen senaste tiden tillskriver jag de ökade priserna på guld och silver, som både satt nytt All Time High och fått mycket uppmärksamhet i ekonomimedia. Folk googlar helt enkelt mer på området, vissa som är intresserade av att investera i ädelmetaller, andra vill sälja och plocka ut pengarna.

Faktum är att GuldSilver.info står för majoriteten av AdSenseklick varje dag, även om de oftast inte ger så många kronor jämfört med andra sajter jag äger. Känns som jag var rätt ute med den nisch jag gav mig in på, och det finns uppenbarligen ett intresse för ädelmetaller, särskilt i oroliga tider som dessa. Senaste kvartalet genererade dessutom en hel del silverförsäljningar hos Liberty Silver tack vare GuldSilver.info. Antalet sajter på svenska som är dedikerade till investerande i fysiska ädelmetaller är inte heller speciellt många.

Dock ångrar jag att jag valde att starta sajten på blogger i stället för Wordpress. Då var jag dock helt oerfaren och hade aldrig lagt upp en egen sajt på webhotell, men jag funderar så smått på att emigrera sajten till mitt webhotellkonto så småningom. Allt för att införa möjlighet till kommentering och sökmotoranpassning för att få ännu fler besökare, samt att jag då äger själva sajten och inte bara domänen.

Jag har även så smått påbörjat arbete för att få sajten att synas ännu mer i framtiden. Två nya domäner på området har inhandlats. Dessa skall användas som lockbeten och för att öka intäkterna till Liberty Silver, och därmed generera provision i form av fysiskt silver till mig. I nuläget äger jag bara domänerna, men kommer skapa dessa sidor så småningom. Förutom dessa har jag även skapat satellitsajten guldsilver.n.nu som jag tidigare nämnt, och som ska öka exponeringen ytterligare.

Syftet är, förutom att få intäkter, att upplysa folk om ädelmetallerna som alternativ investering. Aktier och andra värdepapper är inte allt i finansvärlden :)

När jag ändå är inne på området, passa på och läs om ädelmetallen Palladium som jag skrivit en artikel om idag.

4 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Tjenare!

Först, grattis till att det rör på sig! Jag tror att din sida har ett stort värde dels för att den börjar bli ganska stor samt att det ju ligger helt rätt i tiden! Såg på dumburken igår att man kunde köpa guld i en automat nuförtiden, bara det liksom...

Vad det gäller blogger kontra wordpress så tror jag att du vet vad jag tycker... I längden blir det så otroligt mycket bättre seo i wordpress än vad det har grundförutsättningar för i blogger. Så jag skulle nog föra över innehållet så småningom till ditt webbhotell. GuldSilver har nog alla möjligheter att bli den största svenska informationskällan och ädelmetaller!

Herr K sa...

Tackar för åsikterna!

Vi i Sverige har ju inte haft någon tradition av att köpa ädelmetaller i någon annan form än som smycken, men det tror jag är på väg att ändras. Ju större osäkerhet i världen och på börserna, desto högre priser på ädelmetaller vilket folk sakta börjar få upp ögonen för.

Ang. Wordpress så skall jag nog göra ett försök att exportera hela sajten till en lokal wordpressinstallation på min dator innan jag ger mig på ett skarpt försök... känns spännande, och kanske är rätt riktning att gå. Mer info kommer här på bloggen isåf :)

J sa...

Skitkul att se att det verkligen går att bygga och tjäna pengar på en infosite, bara man gör det bra! Du är en inspirationskälla =)

Herr K sa...

J: Roligt att höra att jag inspirerar andra :) Du får hålla ögonen öppna, fler saker är på g!

Relaterade inlägg