torsdag 13 maj 2010

Flattr

För ett bra tag sedan uppmärksammade jag det nya "smickersystemet" Flattr, som går ut på att läsare och producenter av medieinnehåll kan skänka små summor pengar till den som skapat något man vill belöna, samt har en Flattrknapp. Jag ansökte om en invite, och idag kom den!

Under detta och varje inlägg kan ni se den lilla knappen, bredvid "Gilla"-knappen. Flattr är ett system som jag inte är helt säker kommer fungera, men det är en väldigt god idé och kommer behöva lite tid för att mogna och växa till sig. Det är fortfarande i beta-stadie och fortfarande relativt okänt, så jag tänkte dra mitt strå till stacken och upplysa om det så fler bloggare än mig skaffar det. Samt även ni läsare förstås!


Hur Flattr fungerar

Producenter av olika sorters media (bloggare, musiker, fotografer mfl) reggar sig på Flattr.com och registrerar sin eller sina sajter där man vill ge besökarna en möjlighet att skänka en slant. Man placerar en bit kod där man vill att knappen skall synas på sin blogg eller hemsida.

Varje användare av Flattr betalar in minimum 2 euro per månad som används för allt "flattrande". Varje klick man gör på en knapp registreras, och i slutet av varje månad räknas dessa ihop för varje användare.

Alla som registrerar sig får göra en första överföring på 8 euro (ca 80 kr) vilket blir ens "startkapital" som skall klickas bort till folk man tycker förtjänar det. I fortsättningen kan man dock välja att överföra endast 2 euro per månad.


Om man t ex klickat på tio olika bloggar under en månad får dessa varsin tiondel av summan när månadsavräkningen görs. Har man klickat på tjugo stycken får de varsin tjugondel, och ett enstaka klick ger hela summan till en enda person. Flera klick på samma hemsida ger självklart en större del av kakan till upphovsmannen.


Fördelar med Flattr

Att t ex skriva blogg eller producera något på nätet är betydligt roligare om man får feedback. Jag vet t ex ungefär hur många som följer min blogg varje dag, men att majoriteten väljer att läsa utan att kommentera. Detta är helt okej för mig, men varje liten kommentar gör saken roligare. Flattr är tänkt att fungera ungefär på detta sätt, med skillnaden att man skänker en symbolisk summa. Det är inget någon kommer bli rik på men kan om det blir populärt, komma att belöna folk lite extra för sitt arbete.

 

Nackdelar med Flattr

Eftersom systemet involverar pengar, även om det är småsummor, krävs både ett betalningssystem och registrering. Det är alltså minst två moment som krävs för att någon ska kunna skänka en slant överhuvudtaget, vilket antagligen inte kommer locka casualsurfaren.

Flattr använder sig dessutom av PayPal, ett system som jag personligen inte haft några problem med men som fått utstå en del kritik pga opålitlighet. Detta ser jag visserligen inte som någon större risk så länge det handlar om småsummor.


Registrera er!

För att hela systemet ska fungera i längden krävs det att folk registrerar sig, både producenter och konsumenter. Jag vet inte om det kommer fungera eller om någon ens kommer klicka på mina inlägg, men man får ge det ett försök. Framförallt tycker jag att ni övriga bloggare där ute ska registrera er så jag kan smickra er med mina pengar ;-)

I nuläget krävs en inbjudan för att kunna registrera sig, men anmäl er e-mail och vänta så trillar det antagligen in ett mail till er också så småningom.

Om ni tycker att min förklaring inte var tillräckligt bra så finns en pedagogisk introduktionsfilm på Flattr:s egna hemsida.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg