fredag 4 juni 2010

Bloggens framtid

Som ni säkert har läst och kanske även märkt så har jag fått lite problem med rubriksättning här på bloggen. Då menar jag inte rubriken ovan, utan den rubrik som även sätter namn på sökvägen till inlägget. Detta kan tyckas vara en petitess, men eftersom jag eftersträvar en sökmotoroptimerad blogg så blir det inte hållbart i längden. Dessutom har jag blivit såpass förtjust i Wordpress, så en flytt dit kommer snart bli oundviklig. Eller flytt och flytt, i såfall kommer jag nog låta allt material ligga kvar här och starta en ny blogg.

Anledningarna att starta en ny blogg är flera: dels har inriktningen på Smart Privatekonomi sakta men säkert glidit från att bevaka aktiemarknaden till entreprenörskap, sökmotoroptimering men även lite mer personligt navelskådande, trots att det sistnämnda var något jag ville utelämna på bloggen. Dock är jag sugen på att gå ut offentligt med min identitet, men det har jag medvetet undvikt av olika skäl. Det kommer dock i sommar, oavsett om ni är nyfikna eller ej på vem jag är ;-)

Att fokuseringen minskat från aktiemarknaden (åtminstone bolagsbevakningen) har mycket att göra med att ju mer jag lärt mig om världsekonomin och den fria marknadsekonomin, desto mindre tror jag på den. Det är inte så att jag är emot en fri marknad, tvärtom, men däremot tror jag inte att systemet håller i längden med nuvarande tillväxt genom skuldsättning som samtidigt kräver oändlig tillväxt. Detta hänger tätt ihop med mitt intresse för ädelmetaller som investering, vilket känns mer givet som investering i det långa loppet. Jag kan helt enkelt inte argumentera emot när man ställer guldpriset mot index under t ex senaste decenniet.

Dock velar jag fortfarande lite över huruvida jag skall satsa på långsiktigt utdelningsinvesterande eller ej. Det är en filosofi jag gillar och tilltalas av, men som jag inte bestämt mig för ännu om jag skall satsa på. Ska jag satsa på det gäller det nog att jag skaffar mig en mer positiv framtidstro först... :-P

Det som intresserar mig mer inom ekonomi än "bästa aktietipset" är att lyfta fram de negativa delar som finns, och dem finns det många av. Anledningen är inte att skrämma upp er läsare, utan få dem mer medvetna om hur världsekonomin och finansbranschen funkar. Det finns mycket skit under ytan som många inte har en aning om, vilket jag anser vara viktigt att ha i bakhuvudet för att undvika att göra dåliga affärer. Målet är dock inte att bli en ny Cornucopia om någon trodde det :) Vad han gör kan jag inte göra bättre.

Jag har inte planerat något speciellt tillfälle ännu, men troligen blir det en nystart på bloggen så småningom, möjligen under nytt namn och lite annan inriktning.

Kommentarer?

7 kommentarer:

J sa...

Ens första blogg utvecklas sällan i den riktning man tänkt sig, själv är jag ju inne på nr 3 =)
Kan såklart rekommendera wp, du känner ju till hur fritt och snyggt det är. Ofta ger det också en rejäl nytändning att dra igång en ny blogg också, inläggen sprutar! =P
Det enda jobbiga för mig har varit att ens PR nu är 0 igen och man har typ inga inlänkar. En del av läsarna har också trillat bort, men det står väl en förhoppningsvis tusen åter.

Herr K sa...

Haha, nä det är väl kanske så... man utvecklas i en annan inriktning än den bloggen har helt enkelt.

PageRank är ju förstås en nackdel, men det löser ju sig på några månader om man skriver bra, lockar nya läsare samt länkar från ens gamla blogg. Det blir förstås lite jobb, men förhoppningsvis ett ännu bättre resultat än man hade från början :)

J sa...

Visst är det så. Så länge nästa steg är ett steg framåt spelar det ingen roll var man stod innan. =)

inte miljonär än sa...

Ser fram emot den nya bloggen och självklart styr jag om mitt bloggflöde så att ni PageRank - lovers får lite juice... ;-)

Herr K sa...

Inte miljonär:

Tack, det låter som en finfin idé! Gött att veta att det finns folk som stöttar i tider av förändring ;-)

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Själv skulle jag ALDRIG använda blogger, wordpress eller liknande tjänster för att starta en blogg. ALDRIG!

Varför? Du har ingen som helst kontroll över ditt eget innehåll, hur länge din blogg får vara kvar.

Har du otur så KAN din blogg bli nedstängd UTAN att du vet varför.

Har hänt mig, med helt legitima bloggar på wordpress och blogger.

Senaste exemplet: https://klicker.wordpress.com/

Helt legitim, en av de första bloggarna om klickerträning. Efter ca 2 år stängdes den ned och jag misstänker det var för diverse affiliatelänkar + "länklista" till andra siter jag hade inom området.

Men, jag använder fortfarande blogger, wordpress, squidoo etc för att bygga små artikelarkiv som jag kan nyttja i mitt SEO arbete ;)

Herr K sa...

Bli rik: Jag förstår dig om du råkat ut för att bli avstängd bara sådär... det är ju en av baksidorna med att använda en gratishost. Själv kunde jag ju ingenting om bloggande när jag startade Smart Privatekonomi för snart ett år sedan :P

Tanken är dock att fortsätta blogga på egen Wordpressinstallation. Lika bra när jag ändå vant mig vid Wordpress och har webhotell.

Relaterade inlägg