torsdag 29 oktober 2009

Lundin Mining delårsrapport

I eftermiddags släpptes Lundin Minings efterlängtade delårsrapport och reaktionerna lät inte vänta på sig.

Analytikerna (de s.k. "experterna") hade ett väldigt brett spann i sina förväntningar om företagets delårsvinst, från 8 till 63 miljoner dollar. Resultatet landade på -5,1 miljoner dollar, sänkt pga en engångsförluster på 25 miljoner dollar, samt mindre efterfrågan och produktion än väntat. Aktien dök direkt med ca 3 kr (är inte helt säker på hur många procent det motsvarar).

Omsättningen låg på 171 miljoner dollar, vilket var ca 20 milj dollar lägre än väntat. Några större nyheter om Tenke-gruvan kom inte, vilken fortfarande är en knäckfråga för företaget men kommer säkert att uppmärksammas under Q4.

Företagets VD Phil Wright tror dock på högre metallpriser kommande kvartal, och själv tror jag efterfrågan kommer öka, framförallt ifrån öst. Dagens rapport var dock lite av en besvikelse, men på sikt kommer resultatet antagligen förbättras. Jämfört med tidigare rapporter under året är dock detta kvartalet en rejäl förbättring, även om Lundin Mining inte ligger på plus än.

När jag tidigare hade mina Lumi-aktier i vanlig depå sålde jag av dem i racet tidigare under månaden när de låg ca +75%. Nu har jag dem i en kapitalförsäkring, och jag måste säga att lusten att leka daytrader är stor nu när man inte behöver bry sig om varken deklaration eller skatt. Följdaktligen satte jag en "stop loss" på mina aktier precis innan rapportens släpp, aktien sjönk som en sten och mina aktier såldes med en trevlig liten vinst. En stund senare köpte jag om dem till lägre pris och passade på att utöka innehavet, och nu har de stigit med ca 5% till. Att positiva BNP-siffror från USA släpptes och gav börsen en rejäl skjuts uppåt strax innan bidrog säkert till återhämtningen i Lumi.

Min tanke är att det kan vara lönsamt med snabba vinster, men ansträngande för psyket och tidskrävande, så jag ska nog vara långsiktig i mina innehav trots allt...


Läs mer:
Lundin Mining Analys

3 kommentarer:

J sa...

Äh, man kan väl köra båda två? Ha majoriteten i buffet-kontot som ska bli pension och en liten del som man kan leka gordon gecko med. =P

Herr K sa...

Tanken har faktiskt slagit mig, att ha en mindre mängd kapital att leka daytrader med. Skulle vara kul för att bli lite mer aktiv, plus att man då kan få kapitalet att växa lite snabbare (med lite tur) :)

inte miljonär än sa...

Jag tror att jag skulle nog bli göteborgs sämsta trader om jag försökte... Men snabba cash lockar ju alltid!

Relaterade inlägg