torsdag 22 oktober 2009

Råvarucertfikat inhandlat

Efter lite att ha funderat lite över diversifiering av värdeportföljen blev jag nyfiken på råvarucertifikat - börshandel med råvaror.

Efter att fått lite tips från min käre bloggkollega JEn Entreprenörs Blogg bestämde jag mig i förra veckan för att köpa Bull Koppar för en mindre summa för att testa mig fram. "Bull" innebär att handeln sker med hävstångseffekt uppåt om kursen på certifikatet stiger, men även lika mycket nedåt om kursen sjunker. Motsatsen, om man tror på fallande pris, är Bear Koppar där värdet på certifikatet stiger om råvaran sjunker. Just kopparpriset har stigit rejält under hösten, och kommer troligen fortsätta uppåt en bit till framöver, beroende på efterfrågan i t ex Kina.

Idag köpte jag dock ett open end certifikat med vete, utan hävstång, och med valutasäkring. Detta innebär att om priset på vete stiger en procent, så stiger certifikatet lika mycket. Då de flesta råvaror handlas i dollar kan man tjäna eller förlora på valutasvängningar, men med en säkring skyddas man mot detta i utbyte mot en avgift på strax över 2% på hela beloppet. Dollarns framtid är osäker och ganska mörk enligt mig själv, så en säkring kan vara värt att betala för. "Open End" innebär att certifikatet löper på "oändlig" tid, man kan sälja när man vill, i stället för ett visst antal månader som annars är vanligt.

Vetepriset i världen är dock ganska lågt för närvarande, och har inte alls åkt med upp som priserna på metaller eller olja. Det känns som en ganska trygg investering, jag tror inte priset kommer råka ut för en stor dipp den närmaste tiden. Om oljepriset stiger ytterligare eller håller i sig kan dock vetepriset öka, beroende på högre bränslekostnader för jordbruket. Även vädereffekter och mycket annat kan inverka på priset.

Investeringen är långsiktig, och det skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig framöver.

8 kommentarer:

J sa...

Kul att läsa! Då kan vi i samspråk grotta ner oss i argentinska exportförbud, stigande oljepriser och la nina i framtiden då. ;) Vilken kurs fick du?

Herr K sa...

Ja, vi tycks ju göra nästan allt finansiellt lika på varsitt håll dessutom :P

Jag fick dem för 4,119 kr, blev 1000 andelar. Courtaget är redan intjänat iaf =)

Bli Rik & Ekonomsikt Fri sa...

En diversifierad aktieportfölj = nollsummespel

Herr K sa...

Bli rik: Du får gärna förklara vad du baserar det på? Jag tycker det låter som du totalt förkastar diversifiering, vilket jag i sådana fall inte håller med om. För egen del har det sänkt mitt risktagande och samtidigt genererat vinster.

J sa...

HK: Haha jo. =) Ja det är en fin uppgång vi får se idag! Förhoppningsvis kan kursen fortsätta att hoppa såhär stötvis uppåt nästa vecka också.

Rik och ekonomsikt fri: Skitsmart. Det bästa är förstås att köpa en enda aktie för allt man äger och hålla tummarna. En odiversifierad portfölj har alla chanser att bli ett minussummespel. Snacka om att skriva en puckad, provocerande kommentar bara för att ragga läsare.

inte miljonär än sa...

Jag känner att jag inte förstår dessa grejer som råvarucertifikat och liknande men jag gillar att läsa om det!! Snart kanske jag sitter där med ngn liten obskyr råvarugrej eller ngn trustfond eller ngt sådant. Iallafall önskar jag dig/er lycka till och hoppas att ni blir rika på det!!

inte miljonär än sa...

Obs, jag drack lite öl när jag skrev ovan kommentar så det kan verka lite märkligt. Likabra att be om ursäkt innan....

Herr K sa...

inte miljonär än: du behöver inte be om ursäkt, ditt inlägg var lättförstått men kanske inte lika välformulerat och med lite fler utropstecken än i vanliga fall! ;-) Haha, ta en öl för mig oxå!

Relaterade inlägg