torsdag 18 februari 2010

Redovisning av AdWords

För lite över en vecka sedan skapade jag en annonskampanj på Google AdWords, för att se hur mycket besökare jag kunde generera till GuldSilver.info, och hur mycket detta gav tillbaka i form av intäkter genom AdSense. Läs mer nedan!

Som alla andra med AdSense känner till så kände sig Google lite generösa genom att skicka ut en kupong med 750 kr att annonsera för, vilket jag nu har testat. Siffrorna är baserade på en veckas annonsering. Kampanjen jag skapade hade följande villkor:

  • Budget på max 50 kr/dag
  • Högsta CPC-bud 4 kr (kostnad per klick)
Detta gav mig en placering i högerspalten på Google vid sökningar av de ord jag angett. Om jag angivet en högre CPC hade jag troligen hamnat precis ovanför sökresultaten, men då hade budgeten räckt till färre besökare.

Annonskampanjen gav:

  • 18% fler unika besökare
  • 98% nya besökare från annonser
  • 76% nya besökare totalt
  • ca 2 kr i CPC
Första dagen fick jag in lika mycket i intäkter via AdSense som jag spenderade på AdWords, men då hade jag även med annonsering för KöpaDator.nu. Sedan dess har intäkterna dalat, och har därför kostat mer än det gett tillbaka. Dock så säljer jag inga produkter på GuldSilver.info, utan har enbart gratis information.

För den som har en produkt att sälja borde AdWords däremot vara en billig källa för att locka nya kunder.
Dock så borde KöpaDator.nu och KöpaTv.nu vara mer lönsamma att annonsera för, pga högre CPC-värde än vad som gäller för "guld" och andra relaterade sökord.

Förhoppningsvis har detta fått folk att få upp ögonen för min sajt och återkomma. Dessutom vet jag inte än om fler beställt silver med min rabattkod, vilket i såfall skulle ge mer intäkter än jag kan räkna på nu.

4 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Intressant att läsa om. Jag tänkte ta tag i min rabattkupong och köra en vända med matematikvideo till slutet av februari. Eftersom jag säljer abg så skall det bli mycket intressant att se vad det genererar. Tack för ett intressant inlägg

Herr K sa...

Se till att du inte väntar för länge bara! Minns jag inte helt fel (har slängt min kupong) så gäller bara 750 kr tills den 25e eller liknande, efter det är det bara 500 kr. En månad senare försvinner värdet helt.

I vilket fall så tror jag du kommer ha användning för AdWords till Matematikvideo :)

J sa...

Dags att få arslet ut vagnen med den där checken då kanske.

Herr K sa...

J: Det kanske inte är en dum idé att promota dina företag oxå? :)

Relaterade inlägg