fredag 12 februari 2010

Likvid och SEO

Under veckan har jag sålt och gått likvid med strax över hälften av innehavet i min kapitalförsäkring, vilket faktiskt känns som ett bra val på kort sikt med tanke på oroligheterna i världen. Dessutom ger det mig möjlighet att omvärdera och ändra min placeringsinriktning inför framtiden.

Jag har även under några veckor snickrat lite på min andra seo-sajt, Köpa TV. Den jag tidigare presenterat är Köpa Dator, bägge sajter med allmän information för den blivande köparen. Köpa TV är inte helt klar än (det blir väl aldrig hemsidor visserligen), men jag kan i alla fall visa upp den för den som är nyfiken! Feedback mottages tacksamt, och även om någon vill länka till nån av sajterna. Värdefulla inlänkar är faktiskt det som saknas i nuläget för att få upp min Page Rank och för att folk skall börja trilla in från sökmotorerna.

AdWords är även något jag nyligen använt mig av efter att en trevlig liten "check" kom på posten, precis som andra bloggare och användare av AdSense fick. Dessa användes till en annonskampanj för Guld och Silver, och jag måste säga att resultatet är häpnadsväckande! Jag kommer troligen inte själv annonsera speciellt ofta i framtiden, men jag måste säga att potentialen är stor.

När jag avslutat annonskampanjerna kommer jag redovisa resultatet för er här i bloggen, så håll ögonen öppna!

Strax är det dock dags att bege sig till tåget för en tripp ner till götet och ett biobesök. "Snabba Cash" är det som väntar passande nog...

Trevlig fredag!

4 kommentarer:

inte miljonär än sa...

tjeena! Kul att det fungerade fint med adwords. Skulle vara kul att höra om man går plus på det rent intäktsmässigt om man satsat lika mycket som checken var på.

Bra jobb med köpa TV, ser finemang ut. Du börjar få upp ångan!

Herr K sa...

Tja, gårdagen gick i stort sett plus minus noll, iaf när det gäller adsense. Känns ganska skönt att checken var en gåva, så inkomsterna går ju rakt ner i min ficka som smakprov vad man faktiskt kan tjäna om ens sajter ligger högt upp i sökresultaten :)

Men javisst, jag har börjat lära mig lite seo-regler, hur wordpress och webhotell funkar. Kommer bli fler sajter framöver.

Sitter för övrigt just nu på tåget med min minidator + mobilt bredband. Lite häftigt!

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

AdWords att driva trafik är kanon om man har något att sälja.

Att syssla med "arbitrage", driva trafik med AdWords och tjäna ihop det via AdSense funkar inte särdeles bra idag. Gick för något år sedan.

Har dock fortfarande en kampanj som går bra med arbitragetänket, dock är det inte så mycket trafik men i det stora hela gör det plus och därför får kampanjen vara kvar.

det man behöver, för att lyckas med AdWords, är bra tracking, att verkligen veta vilka sökord man ska buda på och vilka man ska fimpa.

AdWords är även något man först bör köra innan man påbörjar någon typ av SEO för att veta exakt vilka sökord som konverterar, dvs vaska fram "guldorden", och sedan optimera för dem =)

Köpa-TV ser bra ut. Övning ger färdighet ... bara köra så det ryker

Herr K sa...

bli Rik:

Jag insåg ganska fort att det antagligen inte skulle betala sig i längden att köra på arbitrage faktiskt. Det är uppenbarligen inlänkar man får satsa på, så jag ser detta mest som ett experiment, och annonseringspengarna är trots allt gratis :)

Vad som gäller nu är att hitta nischer med "guldord", samt fler inlänkar!

Relaterade inlägg