lördag 27 mars 2010

Fuck Off-pengar

Igår publicerade Aftonblaskan en debattartikel från Maria Rankka, VD på Timbro. Hon anser att den svenska staten blivit rik samtidigt som majoriteten av medborgarna knappt har en buffert, och att man därför borde dela ut de statliga bolagen till befolkningen. Vidare anser Maria Rankka att man inte kan arbeta sig förmögen i Sverige, och hon har en poäng enligt mig.


De flesta vet att en stor buffert och pengar på banken innebär både personlig frihet och trygghet. Man kan klara av oförutsedda utgifter, unna sig saker och inte behöver vara en löneslav på vilket skitjobb som helst. Friheten att säga upp sig blir alltså större för dem som har tillräckligt stor buffert, i stället för att gå och må dåligt på en arbetsplats där man inte trivs.
"Fuck Off-pengar" är alltså den buffert som gör att man kan gå in till chefen och ge honom fingret, för att sedan inte komma tillbaka till jobbet. Visst känns det som en skön idé att kunna göra det någon gång?...

Att säga att man inte kan bli rik på vanligt arbete anser jag delvis stämmer. Visst har vi ett högt skattetryck som äter upp mycket av våra inkomster, men vi har även en statusjakt och konsumtionshets. Kikar man runt lite här i bloggosfären bland ekonomibloggarna inser man snabbt att man inte behöver vara höginkomsttagare för att spara ihop en rejäl buffert eller börja bygga en förmögenhet.

Dock kan man inte enbart skylla det på staten, alla har ett eget ansvar över sin ekonomi, även om jag tycker vissa skatter är mindre motiverade. I dagens samhälle, om man är låg- eller medelinkomsttagare, får man dock välja mellan att bo fint, äga den senaste bilen eller om man vill ha råd att kunna spara pengar på banken och sova gott om nätterna. Man får alltså prioritera, alternativt skaffa sig högre inkomster på ett eller annat sätt.

Ang. förslaget att dela ut de statliga bolagen till befolkningen har jag inte direkt någon åsikt. Jag tror å ena sidan att det kunde vara en bra idé för att göra människor ekonomiskt medvetna och delaktiga, å andra sidan tror jag inte att majoriteten skulle klara av det.

Dock vore det väldigt skönt att ha så mycket pengar på banken att man kan säga upp sig om man inte är nöjd med jobbet, bara för att visa att man inte tänker ta skit och inte är sååå beroende av jobbet och lönen. Det skulle jag visserligen klara i nuläget, men då är det inte enbart min buffert som ryker utan även sparkapitalet.

Har ni tillräckligt med "fuck off"-pengar på banken?

8 kommentarer:

Unknown sa...

"Fuck-Off"-pengar! Klockrent! :)

Det är som du skriver att majoriteten av människor är inte kapabla att hantera större ekonomiskt ansvar. Men sen prioriterar ju människor olika och var och en får ju ta konsekvenserna av det. Vi är alla vuxna människor. ALLA kan bli förmögna genom arbete om man verkligen vill.

/Baltazar (tufftripp.se)

Herr K sa...

Haha, ja uttrycket är verkligen klockrent! Det är dock inget jag tar cred för, det är Maria Rankkas påfund :)

När det gäller att bli förmögen, oavsett inkomst, så tror jag helt enkelt det handlar om "a state of mind".

J sa...

Jag hade faktiskt det kapitalet en gång, och sa upp mig pga av det. Visste att jag skulle klara mig i ett år på pengarna, och att jag skulle börja plugga till hösten. Så i april var det ajöss och så ett långt fint sommarlov på det. =)

Herr K sa...

J:

Det måste känts skönt att ha den friheten! De flesta på mitt gamla jobb är där för att de "måste" inte för att de vill... men sitter man med stora lån och inget överskott så fastnar man i ekorrhjulet.

Fläktis sa...

Ja, Fuck-Off pengar har jag:

5 miljoner kronor investerat på bankkonton, i aktier och i aktiefonder.

Och jag är har inga skulder.

Jag kan med andra ord välja vad jag vill jobba med, hur mycket och när.

Men i allmänhet är livet som vanligt, bara enklare. Å andra sidan är bevakningen av marknaderna betydligt mer på allvar nu än tidigare.

Herr K sa...

Fläktis:

Det var riktigt imponerande! Jag kan tänka mig att du känner dig väldigt tillfreds med livet, när du har en sådan stor frihet?

Men ja, jag kan tänka mig att man känner sig lite mer pressad att bevaka börserna när det handlar om så stora belopp...

Per Penning sa...

Jag har inga pengar av den typen, så jag håller låg profil. :)

Herr K sa...

Per: Hoppas du trivs på jobbet så du slipper gå med knuten näve i fickan ;-)

Relaterade inlägg