onsdag 10 mars 2010

Självförtroende

I inlägget "Framgångspsykologi enligt Herr K" avslöjade jag att skall gå igenom mitt eget recept för framgång (även om jag själv ännu inte nått dit), helt efter mitt eget sunda förnuft och utan att apa efter stora motivationstalare alltför mycket. Ni kanske håller med mig, känner igen er eller har en helt annan åsikt än mig, ni är välkomna att kommentera oavsett vilket!


Framgångspsykologi enligt Herr K Del 1 - Självförtroende

Något som krävs för att vi ska lyckas med det mesta i våra liv är självförtroende. Om man ställs inför ett problem som skall lösas och man på förhand inte tror man kommer klara av det, blir det betydligt svårare att klara av det.

Självförtroende är något vi alla har mer eller mindre av, olika under olika perioder i livet. Under tonåren är lågt självförtroende nästan mer regel än undantag, vilket ofta ger en känsla av att inte duga, räcka till eller ger en stor osäkerhet inför olika uppgifter.


Barndomen

Får vi under barndomen höra och känna att vi är älskade och accepterade oavsett hur man är som person, så byggs sakta men säkert ett självförtroende upp. Man vet att man duger och att man klarar saker, speciellt om man blir peppad av föräldrarna och om de våga låta en misslyckas ibland.

Växer man däremot upp i en familj med bråk, sociala problem och missbruk, är det kanske inte så konstigt att man går ut i livet med en allmän negativ syn på det egna jaget och på livet i stort. Har man under uppväxten fått höra att man är värdelös tror man till slut på att det är så, och man ser därför inte sina styrkor och hur man kan använda dem på bästa sätt, eller vågar inte tro på att man klarar det man vill göra.

I tonåren kan detta dock ruskas om ordentligt tills man "hittat sig själv", format sin personlighet och funnit sin plats i samhället. Tonåren är ingen period man generellt förknippar med stort självförtroende, men jag skulle tro att de åren är lättare att klara av om barndomen varit bra med stöttande föräldrar.


Entreprenörer har stort självförtroende

Entreprenörer i synnerhet är människor med stort självförtroende och med en positiv syn på den egna framtiden. Att ge sig in i stora projekt, starta eget och lära sig nya saker kräver ett självförtroende. Man vet att man kommer stöta på problem förr eller senare, men man att man kommer klara av dem (eller åtminstone tror man det!). Många motgångar möter varje entreprenör på vägen, men klarar man av dem kan man gå vidare med stärkt självförtroende. Om inte, så har man i alla fall lärt sig något på vägen för att inte göra om samma misstag nästa gång. Detta gäller även livet som helhet, inte enbart för entreprenörer och företagande.


Självförtroende och handlingskraft

Undertecknad är i grunden en person med ett hyfsat gott självförtroende, även om det varierar mellan olika områden i livet och kan t o m variera från dag till dag. Dock har jag under senaste två åren, framförallt sedan jag började blogga, fått ett större självförtroende och insett att jag klarar av mer än jag tror.

När jag pratar framtidsplaner med vänner eller bekanta så märker jag ibland hur många som inte tror att de kan påverka sina egna liv, eller som inte vågar bryta sig loss från det tråkiga jobbet för att satsa på något de tycker är roligt. Detta tolkar jag som att bl a självförtroendet är lågt när det gäller den egna livssituationen, man tror helt enkelt inte att man klarar att nå sina drömmars mål för att vägen dit är för lång och slingrig.

I mångt och mycket hänger detta även ihop med den egna privatekonomin. Har man dragit på sig stora eller många lån så får man betydligt mindre handlingsfrihet, vilket både kan minska känslan av att man styr sitt eget liv men även rent praktiskt göra att man blir bunden.


Sök dig till likasinnade

Att bygga upp ett självförtroende är dock inget som görs på en vecka. Har man exempelvis drömmar om att starta eget, diskutera dessa med människor som tänker samma sak, eller med folk som redan förverkligat sina drömmar och lyckats. Nej-sägare finns det gott om runt omkring oss, men lyssna inte på dem om de inte tror på dig. Lyssna på dem som uppmuntrar dig! Tror man inte att man klarar av en uppgift behöver man få höra motsatsen och få positiv feedback. Det stärker en i längden, och bygger upp självförtroendet.

I nästa del kommer jag gå in på självinsikt.

6 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Är lite nyfiken på vad du har för utbildning och bakgrund.

Du verkar väldigt driven, söker jobb, skapar sidor etc. Tycker du inte borde ha några problem med att få ett jobb med dina ambitioner.

Därför undrar jag över din bakgrund, karriär och utbildning då alltså.

Hur gick det förresten i GBG med att söka jobb, i egen hög person?

Herr K sa...

Zed: Jadu, om mina ambitioner syntes lika bra på papper som i bloggen så skulle det nog inte vara några problem. Därför kanske du blir förvånad när jag säger att jag enbart har gymnasieutbildning på medieprogram i ryggen, än så länge i alla fall.

Karriär har jag inte direkt någon bakom mig heller, utan har halkat in lite här och var på olika jobb. Dock har mina framtidsplaner börjat forma sig, så nu jobbar jag på att ta mig framåt mot ett mål.

Ambitionerna och motivationen jag har nu har dessutom tillkommit under senare åren, mycket tack vare den här bloggen. Tidigare var jag faktiskt en slacker utan varken framtidstro eller ambitioner, men som tur är kan man förändas :)

Jobbsökandet kändes som det gick bra, även om en av de tilltänkta arbetsplatserna hade tillfälligt stängt. Jag tror jag gjorde ett gott intryck, så nu är det bara att hålla tummarna och leta vidare!

J sa...

Ooh mkt bra skrivet! Kan väl dock säga att trots att jag ser mig själv som entreprenör snarare än student, anställd eller någon annan klassificering, så är självförtroendet något som verkligen åker berg och dal-bana under processen med att bygga eget.

Självinsikt ska bli spännande att läsa om, är ganska säker på att jag inte har någon... =P

Herr K sa...

J: tack så mycket!

Ja, dig ser jag som en entreprenör och inte som en genomsnittsstudent!

Men att du själv tror att du inte har någon självinsikt tyder väl på att du ändå har lite av den varan? ;-P

inte miljonär än sa...

Hey, bra skrivet! Om jag får ge en liten analys tillbaka på bloggaren här så skulle jag vilja säga att du håller på att bli en entreprenör!

Visserligen i den mindre skalan än så länge men någonstans skall man ju börja. Själv vill jag ju tro att jag är entreprenör men har förstås långt kvar innan man kan kalla sig fullfjädrad sådan!

Kämpa på säger jag och en dag står Herr smartprivatekonomi där med miljonerna och storföretaget!

Herr K sa...

inte miljonär än:

Tack så mycket! Visst känns det lite som man satt en snöboll i rullning, och är bara sugen på att lära mig mer och skapa mer! Entreprenör är något jag gissar att man inte blir över en natt, men sakta men säkert kan förändras till. Det är positiva kommentarer som de ni ger mig som stärker!

Relaterade inlägg