måndag 8 mars 2010

Samhällsnytta och avkastning

När man tänker på företag, industriers och branschers utveckling så tänker man ofta samtidigt på girighet i kombination med avkastning. Avkastning krävs för att driva utvecklingen framåt, men sker ibland på bekostnad på t ex miljö. Finns det en modell där man både kan göra samhällsnytta och ge avkastning på samma gång?

I en artikel i gårdagens SVD kan man läsa om "den nya mjuka finansindustrin", som börjat använda sig av s.k. socialt entreprenörsskap. Begreppet går ut på att istället för att enbart skapa tillväxt och pengar till ledning/aktieägare, gör man en insats i samhället eller världen och återinvesterar avkastningen i företaget eller startar nya verksamheter. Idén är inte ny, men har börjat breda ut sig först på senare år.

God El är ett exempel på detta, som skänker sin avkastning till välgörenhetsorganisationer. De har inte heller svårt att hitta samarbetspartners och donatorer, eftersom välgörenhet ger bra PR. Stiftelsen GoodCause som äger GodEl startade även GodFond förra året, med hjälp av donationer.

Själva termen "Socialt entreprenörskap" myntades av Bill Drayton, grundare av den amerikanska organisationen Ashoka som jobbar för att både skapa tillväxt och göra en social insats.

Tidigare har man alltid sett socialt arbete och samhällsinsatser som något idéellt, något eldsjälar gör gratis för den goda sakens skull. Kanske "kommersiell idealism" är något för framtiden? I vilket fall som helst, tanken på entreprenörer som gör en insats för behövande är tilltalande.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg