tisdag 23 mars 2010

Spekulation i elpriset populärt

Tack vare ett par andra bloggare fick jag upp ögonen för bull och bear-certifikat för elpriset, något jag dock själv inte provat på ännu. Idéen är dock intressant, och något de flesta av oss kan relatera till.

Enligt denna artikel på Di har Bear El stigit med 25% pga sjunkande elpris, och ungefär 400 000 elcertifikat har omsatts dagligen, vilket är det dubbla jämfört med olja. Om detta beror på att folk anser att elpriset är mer förutsägbart än oljepriset, eller om det är nyhetens behag som styr är dock svårt att säga. Elpriset stod visserligen rejält högt tidigare i vinter, så en nedgång var kanske inte helt osannolikt.

Personligen tror jag dock elpriset kommer fortsätta sjunka fram till sommaren, men jag vet inte riktigt om detta är tillräckligt för att jag ska hoppa på tåget i det här skedet. I nuläget känns det säkrare att ligga lågt och senare under året köpa Bull El och "hoppas" på högre elpriser inför nästa vinter.

Elcertifikat ges ut av Handelsbanken, och finns att köpa hos bl a Avanza.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg