fredag 11 september 2009

Uppdatering värdeportfölj v37

Som ny i ekonomibloggosfären har jag iakttagit hur många redovisar sitt innehav av t ex aktier veckovis, vilket både är bra för en själv att hålla sig uppdaterad och för läsarna som kan bedöma om placeringar varit bra eller dåliga. Jag vill inte vara sämre själv, så fr o m nu kommer jag återkomma med detta!


Aktieportföljen:

Lundin Mining +0,77%
Mobispine AB +6,90%
Mobyson 0,00%
Morphic B -7,07%
PA Resources +5,34%
PA Resources KV1 +5,03%
Retail and Brands +0,81%
Vostok Nafta Investment +1,99%


Värt att notera är att Mobyson ett väldigt litet innehav jag köpte innan jag faktiskt lärt mig hur börsen fungerade, som jag bara har kvar för att kunna sälja då kursen stigit något (om den kommer göra det). Mobispine var däremot ett medvetet köp som rusade ordentligt inför delårsrapporten för ett par veckor sedan, men nu ligger på ungefär samma nivå som tidigare.
I övrigt har sorgebarnet Morphic rasat ytterligare -7,07% och är min utan tvekan sämsta investering jag gjort hittills. PA Resources steg efter en köprekommendation från Affärsvärlden, och är nu uppe och nosar på 30-kronorsnivån.


Fondportföljen:

Blackrock World Mining Fund +3,02%
DnB Nor Renewable Energy +5,69%
HQ Kinafond +4,68%
Robur Rysslandsfonden +5,25%
Simplicity Afrika +0,15%
Simplicity Indien +2,90%


För fonderna har det som synes gått ganska bra, dock har jag en bit kvar innan jag ligger plus minus noll i fondportföljen. Jag gjorde misstaget att sitta still i båten när börserna rasade för ett år sedan, men har nu återhämtat en del av värdet. Dock funderar jag på att sälja av de fonder som ligger på plus och investera pengarna i aktier under hösten om det kommer något bra köptillfälle... Jag har tappat intresset för fonder, bankernas avgifter och har dessutom betydligt sämre koll på fonder än på aktier.

I övrigt har mitt sparkapital minskat lite pga köp av finsilver samtidigt som priset åkt upp i taket tack vare guldet som idag spräckte den magiska $1000-nivån, men mitt silver fick jag under marknadspris ändå så jag är nöjd.

Jag hade gärna på ett enkelt sätt visat den totala värdeförändringen under veckan, men då jag har Swedbank så verkar det inte finnas några smidiga lösningar för detta, eller har jag missat nåt? Jag kanske borde gå över till Avanza i stället...

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg