torsdag 13 augusti 2009

Börsen uppåt igen

Jag har för en stund sen druckit mitt morgonkaffe och har suttit och läst nyheter och bloggar ett tag. I skrivande stund är börsen upp 1,41%, totalt hela 34,2% i år. Frågan är om man ska känna sig glad över att ens aktieportfölj går bra eller om man ska oroa sig över att marknaden haft alldeles för bråttom? Som alla vet kommer för eller senare en rekyl efter en stor uppgång eller nedgång, det är ju så börsen fungerar.
Många företags aktier har stigit avsevärt under året, efter att tidigare fallit ordentligt efter bolånekrisen i USA. Samtidigt sparkas folk fortfarande från sina arbetsplatser, mängder med framförallt småföretag går i konkurs, och så sent som igår läste jag att Sverige nu har fallande priser och alltså befinner sig i deflation. Nog känns framtiden osäker alltid... men jag låter nog mina pengar ligga kvar på börsen tills vidare. Jag har inte kunskapen att tajma in upp- och nedgångarna hela tiden, så istället för att sälja av och håva in vinsten så ligger jag kvar under en längre tid medan börsen klättrar uppåt. Min aktieportfölj ligger ca +20%, vilket jag måste säga att jag är nöjd med, speciellt med tanke på att jag faktiskt inte intresserat mig för aktier i mer än 1,5 år.

Så hur kommer resten av året gå, bättre eller sämre än +34,2%?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet och så men tänk på att dela in texten i styckeindelning precis som du gjorde i texten ovan;)
/Malin

Herr K sa...

Haha, tack för synpunkten, det ska jag tänka på i fortsättningen! Bra att det finns lärare även utanför skolvärlden som håller koll på språket ;)

Relaterade inlägg