onsdag 12 augusti 2009

Vem i hela världen kan man lita på?

Sitter just nu och ser på TV4-nyheterna där SAS krissituation presenteras. Jag följer nyhetsflödet dagligen, både inom ekonomin och i allmänhet, och det är lätt att bli nedstämd av alla negativa rubriker om världens och Sveriges ekonomiska tillstånd.

De flesta jag känner är totalt ointresserade och därmed oinsatta i börsen eller ekonomin i stort, vilket jag tycker är lite synd. Håller man sig uppdaterad kan man tjäna pengar om man har bra tajming och blickar framåt, men ignorera landets ekonomi kan man bara göra tills man upptäcker hur dyr maten har blivit eller när man blir uppsagd från jobbet pga arbetsbrist eller i värsta fall pga en konkurs. Samtidigt får man väl inse att alla kan inte tänka som jag och vara intresserad av samma saker. Pengar är trots allt inte allt här i livet, men det är en stor del som vi alla är beroende av och det är motivation nog för mig för att jag skall vilja veta mer om hur ekonomin fungerar.

Jag råder dock alla att läsa och lyssna på nyheter, men att inte svälja allt med hull och hår utan att vara kritisk. Om man är någorlunda uppmärksam på nyhetssajter som t ex Aftonbladet, Dagens Industri mfl så ser man snabbt att de gärna vänder kappan efter vinden vad gäller ekonominyheter. Ena veckan uttalar sig någon s.k. expert om att "nu är botten nådd!", för att i nästa vecka säga att det kommer bli ännu tuffare innan det vänder.

Samma sak gäller köptipsen för fonder och aktier, något dessa medier presenterar titt som tätt. I regel kommer de "heta fondtipsen" alltid för sent, när vissa fonder redan har stigit en bra bit, då hoppar medelsvensson på tåget och köper. Strax därefter sjunker de när stora investerare säljer, med fallande kurser som följd. Förlorare blir alltså medelsvensson.

Dock så kan varken jag eller någon annan säga vilka nyheter man ska lyssna på. Jag föredrar att hänga med i nyhetsflödet så gott det går, sålla ut information, dra egna slutsatser och hoppas på att det blir bra i slutändan, vilket hittills har gått ganska bra.

En sak som iallafall är säker: utan en grundläggande framtidstro i samhället i allmänhet och i finansvärlden i synnerhet, så kommer det garanterat att bli tuffare för alla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet Mr.. men du kanske glömde domsom har csn imånaden dvs 2600, kan du ge mig tips på hur jag skulle kunna spara?;P
/Malin

Herr K sa...

Isåf skulle jag rekommendera att prioritera bort dyra nöjen som krogkvällar, jobba så mycket som möjligt och försöka spara lite pengar ändå. Även om man bara kanske kan spara 100 kr/mån, så blir det ändå 1200 kr på ett år :)

Relaterade inlägg