måndag 17 augusti 2009

Samtal med trevlig granne

I eftermiddags ringde min granne på dörren. Han ville egentligen fråga om det var något problem med mitt trådlösa nätverk, då jag är snäll och låter honom snålsurfa på det. Det var något problem med min router, men det var snabbt åtgärdat med en omstart.

Hur som helst kom vi in på hur det är att vara arbetslös, då han varit det större delen av året. Han tillhör visserligen en annan a-kassa än mig, men för hans del tog det 2,5 mån innan hans första utbetalning kom. Min a-kassa tror jag är än mer belastad nu under lågkonjunkturen, så jag kan nog inte räkna med att få ut en krona innan årets slut. Tur att mer pengar trillar in innan dess så jag får leva på besparingar.

Min granne verkar ha ett liknande ekonomiskt tänkade som mig, till min förvåning. Han lever också billigt som jag (vi har för övrigt samma hyra då vi bor i samma hus), och har ingen bil vad jag vet. För hans del var det inga problem att leva på besparingar under tiden a-kassan dröjde, tack vare en buffert. Det visade sig att även han är aktiesparare, vilket vi iofs inte diskuterade så mycket, men tillräckligt för att jag skulle veta att mina investeringar låg bättre till värdemässigt, höhö... :P

Mina närmsta vänner kan nog faktiskt tycka jag är lite tråkig de gånger jag börjar snacka ekonomi, trots att det faktiskt är något som berör oss alla. Privatekonomi är iallafall något alla kan relatera till, och utbyta tips för sparande med varandra.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg