onsdag 26 augusti 2009

Retail and Brands, stanna kvar eller sälja?

Idag skriver Di.se om svenska Retail and Brands som driver bla Polarn & Pyret, JC mm ska ta in mer pengar genom dels en nyemission, och dels en riktad emission. Investerare är Konsumentföreningen Stockholm som är ett handelskooperativ, men som på senare tid mer liknat riskkapitalister genom ett köp i bl a Swedbank. De kommer efter avslutad affär bli storägare med 21.1% av rösterna i RNB.

Detta väcker en del oro inom mig, RNB gjorde nämligen en emission i höstas, och nu behöver de ännu mer pengar för att stärka företaget. Villkoren för nyemissionen är en ny aktie för sju gamla aktier, till en kurs på 6,15 kr. Jag tycker rabatten var lite väl låg, och om bolaget inte klarar att leverera ytterligare positiva nyheter vid nästa delårsrapport kan kursen mycket väl hamna under nyemissionskursen.

Det är dock ingen hemlighet att företaget har en del problem som gjort att RNB läckt pengar, och detta har gjort avtryck i kursen som fallit 90% under de senaste två åren. Frågan är bara om de kan få ordning på sin verksamhet igen och börja visa upp vinst, då kan de vara ett intressant innehav.


Frågan för mig nu är om jag skall sälja och ta hem en fin vinst och investera i ett annat bolag, eller stanna kvar och delta i nyemissionen i höst. Andra bolag jag tittat på är Fortnox som Mot Miljonen gjort en analys av, och som för övrigt lämnade en försiktigt positiv rapport idag.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg