fredag 21 augusti 2009

Utvärdering av min aktieportfölj

Jag har inte varit aktieägare mer än knappt två år, och har under denna tiden gått från att ha noll koll på börsen till intresserad av ekonomi och småsparare på amatörnivå. Något jag snabbt lärde mig (mycket tack vare Unga Aktiesparare där jag är medlem) var att köpa på botten och sälja på toppen.

När jag började gå in med pengar på börsen så stod den faktiskt som lägst, mitt i en finanskris och lågkonjunktur, vilket var förra hösten/vintern. Mitt innehav ser ni här till höger, och jag tänkte sammanfatta hur mina akter utvecklats sedan jag köpte dem. Notera att det alltså inte är någon veckouppdatering eller liknande.
Nu skriver jag dock detta när börsen är öppen, så ni får antingen ta siffrorna med en nypa salt eller så uppdaterar jag dem efter börsens stängning.

  • Hyway1 - Värdering okänd pga att företaget ännu inte är börsnoterat. Inköpspriset var dock 2000 USD.
  • Lundin Mining - En väldigt bra affär, +75,06%.
  • MobiSpine - En krydda i portföljen som har rusat under dagen, troligen inför delårsrapporten som kommer på måndag, +60,71%
  • Morphic B - Ett av mina första innehav som nybörjare på börsen, vilket också är ett av mina sämsta köp hittills. Köptes några månader innan börsen kraschade. -55,15%
  • PA Resources - Min satsning på olja har även den gått bra även om jag inte köpte på botten. +25,75%
  • PA Resources AB, KV1 - Konvertibel med årlig avkastning på 11% ränta. +75%
  • Retail and Brands - En chansning när det bara kom negativa rapporter från företaget, men som snabbt rusade uppåt i slutet av sommaren. +52,49%
  • Vostok Nafta Investment - Har gått lite trögt under sommaren, men ändå +20% sen köp.
Totalt för hela aktieportföljen: +26,26%

Hur börsen kommer utvecklas i höst vet ingen, den har trots allt haft två rejäla ryck uppåt under året, och ligger nu nära årshögsta. Aktieportföljen steg i värde under vårrusningen, men har legat mer stabilt under sommaren. Min uppfattning är dock att de flesta bolagen nu har en normaliserad värdering jämfört med väldigt låga förväntningar då börsen bottnade. Om företagen får svårt att leverera fler positiva nyheter riskerar vi nog att få en dipp på börsen i höst. Jag tänker dock ligga kvar långsiktigt med mina innehav och vänta på en högkonjunktur, så jag oroar mig inte speciellt mycket :)

Edit: Börsen stängde igår på årshögsta och jag har justerat siffrorna till senaste kurs vid stängningsdags.

2 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Håller med dig omden normaliserade värderingen av bolagen just nu. Jag tror det blir svårt att komma mycket högre på ett tag.

Tycker att du har lyckats bra med dina innehav! + 25% är åndå bra mycket bättre än vad du hade fått på ett sparkonto. Jag har själv stått i valet och kvalet att satsa på RNB (inte musikstilen) men inte vågat...

Herr K sa...

Det var skönt att höra att du inte satsade på musikstilen iaf... :P

För min del så kändes RNB som en vild chansning med tanke på att de länge bara levererade röda försäöjningssiffror. Dock så kommer kläder alltid behövas, så förr eller senare vänder det...förhoppningsvis. Köpa på botten, sälja på toppen...

Men ja, jag är ganska nöjd, speciellt eftersom jag är novis på det här med aktier!

Relaterade inlägg