måndag 10 augusti 2009

Nuvarande tillgångar

I nuläget kunde livet ur ett ekonomiskt perspektiv vara bättre, jag blev uppsagd pga arbetsbrist i juni, en direkt följd av lågkonjunkturen. Beskedet kom inte helt oväntat och jag blev faktiskt upprymd eftersom jag äntligen fick en spark i baken att förändra mitt liv då jag hade insett att jag ville vidare, men var för bekväm för att ta tag i saken. Ett jobb att gå till varje dag och en fast månadslön gör en bekväm, lite för bekväm faktiskt...

Hur som helst, under det senaste året har jag trots allt hunnit spara ihop och investera följande:

  • ca 15 000 kr i fonder
  • 33 000 kr i aktier på Stockholmsbörsen (OMXS)
  • 15 000 kr i ett onoterat företag utomlands som sysslar med ny teknik, dvs miljövänlig energiutvinning
  • 30 000 kr i buffert
  • ca 4 000 kr i ädelmetaller, i detta fallet rent silver
Totalt ca 97 000 kr, något jag är ganska nöjd med med tanke på att jag även är en elektroniknörd och gärna köper nya prylar! Jag räknar dock inte in mina ägodelar till mina totala tillgångar med tanke på hur snabb värdeminskning dessa innebär. Jag köpte t ex en tv för 17 000 kr för ganska precis ett år sedan, den skulle jag få max 10 000 kr för om jag sålde den idag. Fonderna ligger för övrigt totalt fortfarande på minus, medan aktierna gått bra pga att jag investerade när börsen låg som lägst pga lågkonjunkturen.

Jag är/var låginkomsttagare (eller medel möjligen), men har kunnat spara stor del av min lön tack vare att jag bor billigt, inte har bil och för att jag enligt mig själv har ett smart ekonomiskt tänkande. Anledningen att jag skrev "är/var" beror på att jag än inte börjat använda mig av a-kassan, något jag inte ser fram emot men det blir en prövning :)

Fortsättingsvis kommer jag presentera olika tips för att få pengarna att räcka längre, olika möjligheter för att få dina sparpengar att växa, samt redovisa hur min egen ekonomi utvecklar sig (eller krymper).

2 kommentarer:

nonhosonno sa...

Bra sparat!

Herr K sa...

Tackar! Mer ska det bli förhoppningsvis =)

Relaterade inlägg