tisdag 3 november 2009

Bredband - Läsarundersökning

Efter att ha läst ett intressant inlägg på En Entreprenörs Blogg och även gått i lite egna bredbandsbytartankar, så fick jag idén att göra en undersökning bland er läsare.

Jag använder Telias ADSL, och har gjort så i snart sex år, ända sedan jag flyttade hemifrån. Under tiden jag tog mitt straff genom en betalningsanmärkning var jag låst till dem eftersom jag varken kunde byta leverantör eller teckna om mitt abonnemang för att få ner priset. Jag betalar smått absurda 399 kr/mån för 24/2,5 mbit. Det som någorlunda motiverar priset är den snabba hastigheten uppströms på 2,5 mbit, jämfört med 1 mbit hos de flesta konkurrenter.

Jag har dock börjat kika på andra leverantörer med lägre priser. Många kan erbjuda 24/1 mbit till ett betydligt lägre pris än det jag har nu. Det egentligen enda som talar för att jag har användning för den snabba hastigheten uppströms är att jag fildelar lite då å då (jag erkänner, jag är kriminell!), men i tider med sämre ekonomi känns det ändå inte riktigt motiverat.

Så nu undrar jag: vad har ni för sorts anslutning och hastighet hemma? Använder ni t ex både mobilt bredband och adsl kan ni självklart välja båda. Ni kan svara i spalten till höger, och svaren är anonyma. Ni får gärna motivera varför ni har valt den anslutning ni själva använder :)
Om en vecka presenterar jag resultatet, och kanske även hur jag skall göra ang. mitt eget bredband.

6 kommentarer:

john sa...

Mobilt bredband kopplat till en trådlös router, fungerar hur bra som helst så länge man inte laddar tankar massa...

J sa...

Vi kör 10mbit hemma. Förr hade jag telenors mobila bredband som jag sålde till mig själv, men det var mest bara skräp så nu är det fast lina som gäller.

Och tack för länkningen =)

Bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Här är det Telia ADSL 24/1 (har ingen router som stödjer 2.5 uppströms), men betalar inga 399 kr/mån utan 327 kr/mån ...

Jag är fast då jag bor på landet och endast Telia levererar ADSL/Bredband.

Är nöjd och skulle aldrig byta till någon annan leverantör. Har vänner och bekanta som det strular för jämnan. Själv har jag haft 2 avbrott under 3 år

Herr K sa...

john: det kanske man skulle satsa på? jag måste troligen skaffa både nytt modem och router vad det lider. modemet krånglar som fan o kopplar ner bredbandet titt som tätt, och w-lanet på routern lägger ner då å då.

Mobilt bredband är ju hyfsat billigt iaf :)

J: varsågod!

Bli Rik: det var lite skillnad jämfört med min månadskostnad, men så kan man säga att jag betalar vad det kostade för fyra år sedan...

Om Telia sbredband är stabilt här kan jag inte svara på själv, eftersom jag misstänker att mitt modem är halvkass (som jag för övrigt fick från Telia).

Gustav sa...

Jag har bara ett råd att ge dig: håll dig borta från satans medhjälpare i com hem. Värdelösare jävla skitföretag finns inte på denna planet. Dom kommer våldta dig som dom våldtar alla sina kunder. Jag överdriver inte.

Herr K sa...

Gustav: Oroa dig inte, jag har inte hört något bra om Comhem varken från vänner som haft dem eller i media, så dem aktar jag mig verkligen för!

Relaterade inlägg