onsdag 11 november 2009

Resultat av bredbandsundersökning

En vecka har gått och ni har svarat på min lilla undersökning om vilken typ av anslutning ni använt när ni surfat hit.

42 personer svarade, så man kan inte direkt kalla undersökningen för vetenskaplig, men intressant ändå! Inte helt oväntat så var det vanligaste ADSL från 8-28 mbit, ett visserligen ganska brett spann. Lite mer förvånande var att 21% har 100 mbit LAN, vilket antingen kan tolkas som att ni sitter på jobbet eller bor i storstad med fibernät. Eller både och.

Endast 9% sitter med en anslutning på upp till 2 mbit, vilket iofs duger för att sköta de flesta internetaktiviteter på.

För min egen del och mina bredbandstankar så kommer jag antagligen ligga kvar hos Telia och mitt svindyra abonnemang tills mina flyttplaner är lite klarare. I nuläget gillar jag deras snabba uppladdning på 2,5 mbit, och jag vill inte binda upp mig på något nytt. Flyttar jag kommer jag ändå få betala en avgift om jag vill ta bredbandet med mig, så lika bra att ta det samtidigt.

8 kommentarer:

Sopheia sa...

Bor man hos de kommunala bostadsbolagen är fiber rätt vanligt, det är iaf min uppfattning från Växjö och Jönköping.

Herr K sa...

Sopheia: Ja, jag tror det är likadant i min lilla stad, men här finns bara 10 mbit vad jag känner till. Förr var 100 mbit en våt dröm för en nörd som mig, men idag frågar jag mig mest vad jag ska med en sådan enorm bandbredd till?

J sa...

Sett till riket så har ca 40% 100mbit, så 21 var tom i underkant =)

Herr K sa...

J: jag är en minoritet med andra ord :( haha

john sa...

Tjena förlåt om jag går off topic men när jag ska kommentera på din sida så kommer det både upp två "pop-up" OCH dessutom kommer ordinare sida till kommentarer. Är det bara jag som har detta "problem" eller är det tänkt att vara så?

Ville bara kolla ifall du visste om det =)

MVh //Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

john: jotack, jag har också märkt detta, men trodde det bara var jag =/ mycket störande är det iaf, och vet inte hur jag ska fixa det...får ta en titt på det. Det verkar bara var just min blogg iaf.

inte miljonär än sa...

Vet ni hur mycket klös man behöver i uppkopplingen för att kunna streama film bra? Min lina på 2mb verkar inte riktigt klara av uppgiften...

För övrigt har jag samma problem med konstigt utseende på kommentarerna. Hmmm... Undrar vad det kan bero på...

Herr K sa...

inte miljonär än: jag vet inte vad det är för tjänst du streamar, men skulle tro att 8 mbit räcker alldeles utmärkt. Det räcker i många fall rent teoretiskt för att streama en vanlig dvd som jämförelse, och webformaten brukar ha lägre bitrate :)

För övrigt verkar blogger lida av någon sorts bugg ang. kommentarerna =/

Relaterade inlägg