onsdag 5 maj 2010

Lite domedagsprofetior

Jag har under dagen skummat igenom diverse rubriker i nyhetsflödet, och lite pessimistiskt lagd som jag är så ser jag självklart början på en mörk tid i EU.

Hela Grekland står still pga demonstrationer och massiva strejker, flyg rör inte på sig och media är tydligen till stora delar nedsläckt. En bank står i brand med ett fåtal döda som resultat av demonstrationerna. Frågan är om Portugal och Spanien kommer gå samma väg?

Inget vet säkert övriga länders öde, men Spanien dras med en arbetslöshet på strax över 20% vilket är gränsen för vad som är acceptabelt inom EU. Tydligen har man tidigare fifflat med siffrorna för att hålla sig under denna gränsen, inte helt olikt Grekland som förskönat sin statistik tills det inte gick att dölja längre. Spanien är dessutom en mycket större ekonomi än Grekland, vilket skulle kunna orsaka än mer bekymmer när korten väl ligger på bordet.

Börsen har idag fallit ganska kraftigt på bl a nyheten att Portugal riskerar att få sitt kreditbetyg sänkt. Samtidigt noterade jag att guldpriset är på all time high mätt i svenska kronor, och har nu nått 283 kr/gram. Sammanträffande eller ren slump? Döm själva.

Sammanfattningsvis känns det ganska tryggt att till största delen stå utanför börsen just nu, med mina aktier i MobiSpine utantaget. De backade dock idag på en halvdålig rapport, men jag tror ändå fortfarande på bolaget och har därför inga planer på att sälja. Hur börsstämningen kommer bli framöver och hur det går för Sverige i denna röran kan jag dock inte spekulera i ännu. En sak tror jag är säker: det kommer börja knaka i fogarna på EU...
Det bästa som kan komma ur detta för egen del är dock troligen bra köpläge på aktier framöver.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg