torsdag 20 maj 2010

One small step för företaget

Efter ett samtal med min handläggare på Arbetsförmedlingen så godkändes att jag skulle få gå en starta-egetkurs, något jag vill göra. Jag skulle eventuellt också fått mentorskap, men bägge dessa tjänster ansågs kosta för mycket. Jag vill nog inte ens veta vad detta kostar Arbetsförmedlingen, men säkerligen en saftig summa. Sitter man på kunskaper en simpel myndighet inte har så kan man ta betalt.

Just mentorskapet hade varit värdefullt, men det kan jag kompensera med kontakt av mina kära bloggrannar som alltid ställer upp :) Att ha lite mer kött på benen när det gäller regler, lagar och pappersarbete känns rent spontant som mer nödvändigt, eftersom jag annars skulle få lägga väldigt mycket tid på att lära mig detta på egen hand.

Det ser alltså ut som jag är ett steg närmare att bli egen företagare! Dock kommer inga papper med Arbetsförmedlingen skrivas under förrän efter kursen, vilken äger rum om ett par veckor. Jag har ju redan så smått börjat greja lite med min verksamhet, och stöter på utmaningar som måste övervinnas och överlistas.
Det senaste som slagit mig nu när det är sommarvärme här, är att jag borde skaffa mig en hyfsad bärbar dator så jag kan sätta mig i skuggan någonstans utomhus och arbeta... Att sitta inne när det är så gött väder ute som idag är nästan kriminellt, och min lägenhet är inte direkt känd för att vara sval om somrarna. +34 grader C inomhus under högsommaren 2009. Sug på den.

3 kommentarer:

J sa...

Åh fyfan. Kul att det rör på sig dock =)

inte miljonär än sa...

+34 grader är varmt.. Även för nätets hetaste entreprenör.. ;-)

Herr K sa...

J: Sakta men säkert :)

Inte miljonär: Haha, ja du anar inte :P

Relaterade inlägg