måndag 8 februari 2010

Kommande rapporter

Som de flesta känner till är det rapportperiod just nu då företagen redovisar det gångna kvartalet eller presenterar sitt bokslut för 2009.

Redan har klädföretaget Wesc lämnat en stark rapport som faktiskt var anledningen att jag bestämde mig för att gå in i bolaget, så inget nytt under solen där på ett tag.

De som återstår i min portfölj är:

2010-02-17 - Vostok Nafta Investment Ltd SDB | Delårsrapport
2010-02-22 - MobiSpine | Bokslut
2010-02-25 - Lundin Mining | Delårsrapport

Vostok Nafta hoppas jag kommer visa upp fina siffror. De lämnade en uppdatering på värdet av deras portföljinnehav, vilket hade ökat ganska ordentligt sedan senaste tillfället. Aktien har ökat i takt med substansvärdet, men handlas fortfarande till rabatt.

MobiSpine följer jag noga. Då de ligger på Aktietorget har de inte lika höga krav på informationsflöde som bolagen på OMX, och därför tycker jag det kan vara lite dåligt med nyheter från deras sida. Aktien har tyvärr sjunkit hela 25% i mitt innehav sedan senaste rapporten, men det kan gå snabbt både uppåt och nedåt pga hög volalitet.

Jag förväntar mig inga svarta siffror för helåret, men tror på dem i det långa loppet. Aktien är enligt mig undervärderad i nuläget, och tror inte den kommer sjunka nämnvärt mycket inför eller efter bokslutet. Däremot tror jag det kan bli rally om siffrorna visar sig vara mer positiva än marknaden förväntar sig.

Lundin Mining är även det ett riskfyllt innehav, men som gett mig fin avkastning under det gångna året ända sedan jag första gången köpte dem billigt. Jag har faktiskt ingen aning om hur deras rapport kommer se ut, men jag vet att de tecknade kontrakt på leverans av bl a koppar när priset var riktigt högt. Aktien har dock sjunkit en hel del senaste tiden pga finansiell oro i världen och sjunkande metallpriser.

Knäckfrågan är dock hur det kommer gå i Tenkeförhandlingarna som fortfarande inte är avslutade! Löser denna sig till Lumis fördel tror jag det kommer visa sig snabbt i aktiekursen.

Jag väntar även på PA Resources, men de lämnar inte rapport förrän längre fram, och dessutom har jag bara kvar mina konvertibler sedan jag sålde mitt aktieinnehav i höstas.

Se mina analyser nedan för mer information om företagens verksamheter.


Läs mer:
MobiSpine Analys
Lundin Mining Analys

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag anser att du har alldeles för hög risk i dina aktier.
Hälsningar
NISSE

Herr K sa...

Nisse:

Du har helt rätt i att jag kör med hög risk, men det är så jag valt att ha det tills vidare. Dock så ligger planerna längre fram på att vikta över till stabila utdelande företag :)

Relaterade inlägg