onsdag 10 februari 2010

Surt, sa räven

Igår fick jag kalla fötter efter senaste tidens stora ras på börsen, och sålde av hela mitt innehav i både Vostok Nafta, efter att kursen låg nära plus minus noll.

Detta kan tyckas väldigt kortsiktigt och känslomässigt (man ska som många vet stänga ute känslor från aktiehandel), men...eftersom jag har a-kassa har jag väldigt små möjligheter att fylla på i kapitalförsäkringen när kurserna faller, plus att jag eventuellt kommer behöva pengar under våren. Jag har helt enkelt "tradat" till mig ett större aktieinnehav genom hittills bra affärer, snarare än att fylla på med nytt kapital. Dessutom måste jag med facit i hand säga att Cornucopias tips "Sälj nästan allt" stämde ganska bra enligt hans tekniska analys.

Jag har dock inte sålt allt, men ligger nu likvid med en för mig stor summa pengar i väntan på lugnare tider. Eftersom jag tidigare till viss del planerat att gå över utdelningsaktier för ett mer långsiktigt investerande, så skall jag nog börja studera lite olika företag och hålla ögonen öppna efter ett köpläge. På så vis kan jag även slappna av lite mer och inte börja agera känslomässigt så fort börsen dyker.

MobiSpine utannonserade för övrigt en nyemission i förrgår, något som kan tolkas negativt eftersom det ändå verkar gå framåt för bolaget. Marknaden reagerade i alla fall med att sänka kursen, så en del frågetecken finns allt. Mitt innehav i bolaget ser för tillfället därför inte speciellt roligt ut, och jag funderar på om jag skall delta i nyemissionen eller ej... Återkommer med mer om detta längre fram.


Läs mer: MobiSpine Analys

4 kommentarer:

john sa...

Det kan nog vara en bra idè att gå över till utdelningsaktier om du låter känslorna styra för mycket.

I början tyckte jag det var jobbigt när mina utdelningsaktier sjönk i kurs men nu blir ser jag istället investeringstillfällen när börsen sjunker (nu låter det som att jag är en rutinerad börs-räv men i början menar jag första månaderna =) )

En strategi som jag har funderat på länge nu är att börja swingtrada med ett enda bolag (vid sidan av utdelningsinvesteringen) och då ett bolag som du KAN slänga in i utdelningsportföljen om du tröttnar på swingtradingen.

Ett exempel är Astra Zeneca som är en väldigt volatil Aktie men som även (enligt mig) klassas som utdelningsaktie. På så sätt kan man även tävla lite med sig själv och se vilket som ger bäst resultat, att swingtrada aktien eller bara låta den ligga stilla i båten och dra in utdelningar.

Bara en tanke från mig!

Mvh //Ekonomisk trygghet

inte miljonär än sa...

Det är ett lurigare läge nu på börsen än det var i höstas. Det var ju relativt enkelt att känna och se att vi hade en stark uppgång i höstas.

Nu är det verkligen svårt att förutspå rörelserna det närmsta halvåret. Det räcker inte längre att visa någorlunda resultat, det måste tom vara bra resultat för att vi skall få en uppgång.

När det kommer positiva nyheter händer väldigt lite men när det kommer negativa nyheter som dubai, grekland, asienoro osv så sjunker det rejält. Kanske det är ett tecken på att den kollektiva massan förväntar sig en sättning och ser mer negativt än positivt just nu??

Herr K sa...

john:

Aktiesparande med utdelningar känns faktiskt lite mer som min grej, åtminstone i nuläget. Swingtrading kan nog vara bra som du säger, att hålla på med i mindre omfattning :)

Jag funderar att om man kunde swingtrada och låta avkastningen gå till utdelningsportföljen, exempelvis.

Inte miljonär:

Jag har samma uppfattning som dig. För ett år sedan var det lätt för mig att pumpa in pengar på börsen eftersom det nästan bara kunde gå uppåt. Nu känns börsen lite väl övervärderad pga höga förväntningar, samtidigt som det fortfarande är mycket oroligt i världen...

Jag tror att börsen kommer gå ner något eller sidledes ett tag framöver faktiskt. Inte förrän branscherna (och vissa länder) visar att de klarar sig utan stöd och kan börja visa upp riktig tillväxt kommer börsen stabiliseras... det är mina fem öre iaf.

J sa...

Det fina med utdelningsinvesterande är ju att man snarare blir glad när börsen sjunker: man vet att man har gjort bra, sunda köp i de innehav man har, och en nedgång blir ett fint tillfälle att fylla på!

Har själv stuvat om rejält i portföljen nu för att hedga en nedgång som jag tror kommer.

Relaterade inlägg