torsdag 11 februari 2010

Privatekonomiska förbättringar

Jag har här under senaste timmen gått igenom räkningar, bankpapper och annat och sorterat. Passade även på att avsluta den dyra försäkringen Swedbank lurade på mig för ett par år sedan, så under denna veckan har jag sänkt mina fasta kostnader, även om en del inte börjar gälla förrän senare i vår.

Som jag skrev tidigare har jag skaffat mobilt internet samt beställt en iPhone med abonnemang, vilket sänkte mina kostnader jämfört med tidigare. Igår ringde jag därmed till Telia och skulle avsluta mitt fasta bredbandsabonnemang, bara för att höra att jag skulle "knappa in telefonnumret som ärendet gäller". Jag har ingen fast telefon sedan flera år tillbaka, och tror många kunder ha skippat det till förmån för bredband och mobiltelefon. Det gick alltså inte att komma fram till en levande person i kundsupport, eller så kanske jag bara var för otålig...
Jag fick helt enkelt promenera in i Teliabutiken idag och avsluta abonnemanget där i stället. Dock så var det hela tre månaders uppsägningstid (suck) även om min bindningstid är över sedan länge, så jag får de facto HÖGRE månadskostnader i tre månader framöver pga dubbla bredbandsabonnemang.

Egentligen gillar jag inte abonnemang, bindningstider och annat som får mig att känna mig ofri, men i vissa fall får man svälja stoltheten och strunta i sina principer.

Lite snabbt summerat kan jag fortfarande konstatera att jag är nöjd över mina låga fasta levnadskostnader, om jag räknar bort det fasta bredbandet som kommer att avslutas.

Hyra, mobilt bredband, mobilabonnemang, tv-licens, hyregästföreningen, el (räknat på en genomsnittssumma) samt hemförsäkring landar på ca 4000 kr/mån, varav knappt 3000 kr är hyran. Sedan tillkommer ju förstås mat och annat vilket gör de totala levnadskostnaderna högre. Även olika bankavgifter är frånvarande från kalkylen, men de är "dolda" avgifter eftersom de dras från mina tillgångar automatiskt.

Dock så kommer jag inte bo så här billigt resten av livet, så kostnaderna kommer garanterat att öka. Förhoppningsvis även inkomsterna så småningom. Utgångsläget just nu rent privatekonomiskt är dock utmärkt.

Vad har ni för levnadskostnader? Är det något som ligger och kostar för mycket pengar? Kommentera!

2 kommentarer:

Åsa sa...

Det roliga, och dumma, är att man kan säga "jag har inget telefonnummer" till Telia-talsvar och då svarar datorrösten glatt "Okej!" och så kommer man vidare men det är ju inget de säger att man kan göra så man laddar upp till ett psykgryt när bredbandet inte funkar o skriker i telefonluren =oP

Herr K sa...

Haha, synd att jag inte visste om det innan jag ringde! Nu är det ordnat i vilket fall...

Relaterade inlägg