måndag 4 januari 2010

Brev från Google

Nyss trillade ett litet brev in från Google, med en ny pinkod till mitt AdSensekonto. Tydligen har jag tjänat in hela 54 kr på mina googleannonser! Prisa Gud! :P

Nädå, jag har inga illusioner om att bli rik på att skriva blogg, men visst är det trevligt att en liten, men symbolisk summa faktiskt är intjänad. Min provision från Liberty Silver ser jag också fram emot att få.

Detta ger lite nytt liv i mina tidigare SEO-funderingar...men hur Googles införande av "personliga sökningar" har påverkat SEO-marknaden har jag inte forskat i ännu. Det höjdes i alla fall en hel del kritiska röster mot detta tidigare. Jag vet inte riktigt ännu om det skulle löna sig att skapa fler sidor, får kika lite på det.

8 kommentarer:

bli Rik och Ekonomiskt Fri sa...

he, he ... den nätta summan från AdSense beror nog på ditt val av annonsplaceringar. Spontant, vart har du gömt annonserna? Ser dem inte fast jag verkligen "tittar" efter dem, hur ska det då bli för en besökare att "hitta dem" som först och främst är intresserad av vad du skriver och inga annonser.

Min blogg, drar in ca 30 kr/dag i adsenseinkomster och jag tror inte den har lika många besök som du har. Snittar ca 60 besök/dag ...

SEO frågan då? Ähh ... inget nytt har hänt. Driver ju en hel del webbplatser och många av dem har 100% sökmotortrafik (95% från Google) och inte är det någon av siterna som förlorat trafik ... ännu kanske är bäst att tillägga =)

Herr K sa...

Jadu, jag kan ju säga att jag kunde absolut ingenting om annonsplaceringar när jag började lägga layouten för den här bloggen :P Nu vet jag lite mer om var annonserna skall ligga för att hamna i blickfånget hos besökarna, men har faktiskt inte brytt mig om att optimera för detta på denna bloggen. Dock så funderar jag att skrota alla annonser (förutom Liberty Silver) som inte har med AdSense att göra, och lägga om layouten.

Tack för synpunkten iaf, alltid trevligt att få tips från ett SEO-proffs! Det var iaf kul att höra att sökmotortrafiken funkar som tidigare...får se om det händer någonting på det området framöver.

inte miljonär än sa...

Tja Herr K, om du vill jobba med att få in mer på dina annonser här på denna blogg så skall du nog flytta annonserna lite uppå. Du har väl en del besökare antar jag så några slantar mer bode du kunna få in.. ;-)

Hur går det för GuldSilver?

Herr K sa...

inte miljonär: du har helt rätt, men hittills har jag prioriterat textfälten snarare än annonserna i layouten. Tror dock jag skall ändra på det :)

Guldsilver har ett lågt, men stabilt besökarantal varje dag. Men, hmmm... jag får klura mer på hur jag skriver där tror jag, statistiken hos Google verkar ganska usel än så länge.

inte miljonär än sa...

Det tar lite tid för google att "hitta dig". Glöm heller inte att lägga till dig i de länkkataloger som har bra renommé och lite högre pagerank. Jag la upp en länk till sådana i ett inlägg för ett tag sedan.

Använd också fetstil (om du inte redan gör det?!) på dina inlägg på guldsilver för de ord med synonymer som du vill synas på.

Herr K sa...

inte miljonär än:

tack för tipsen, jag kollade upp inlägget i din blogg och kikade runt lite :)

GuldSilver.info är nu anmäld till bl a Finanskatalogen och Kvalitétskatalog.se, och dessutom håller jag på att gå igenom Jim Westergrens SEO-guide. Nu ska jag fanimig lära mig detta! :P

bli Rik och Ekonomiskt Fri sa...

Jims SEO-guide är kanon, men fastna inte i detaljerna.

80/20 regeln gäller för SEO, fast egentligen är det nog en 90/10 regel.

10% av din tid kommer producera 90% av ditt resultat

Enkla grunder:

Keyword i titeln
Keyword i rubrik

Kan man ha olika rubrik i titel och rubrik på en sida är det fördelaktigt, då kan man skriva en mer lockande rubrik som folk klickar på i sökmotorernas resultatlistor, få med keyword. Rubriken kan då innehålla keyword + synonymer.

Skaffa inlänkar. Kataloglänkar ger inte speciellt mycket. Länkar från blogginlägg med dina keyword länkade, titel satt i länktaggen etc.

Internlänkning - dvs länka mellan dina olika inlägg som relaterar till varandra. Skriver du t ex om silver som huvudämne i ett inlägg/en sida och nämner guld som jämförelse, länka då upp ordet guld och länka till den sida du vill ska ranka högst på keyword "guld".

Det är grunderna och funkar hela tiden. Sedan finns det massor av små justeringar att göra men då kan man lätt fastna i SEO-träsket som jag kallar det och lägga ned 80% av sin tid på det som producerar 20% av resultaten

Lycka till!

PS ... nu syns annonserna lite bättre ... DS

Herr K sa...

bli Rik och Ekonomiskt Fri:

tack återigen för de värdefulla tipsen :)

Har kollat upp lite sökord för GuldSilver och tänker numera mer på titel och rubrik.

Att fixa inlänkar är lite svårare, men jag försöker promota sajten så gott jag kan, och producera så bra innehåll som möjligt så kommer det förhoppningsvis automatiskt.

Just nu lägger jag nog ner mer tid på SEO än nödvändigt, men jag håller på att lära mig... :P

Relaterade inlägg