onsdag 20 januari 2010

Hur passiva inkomster påverkar ditt liv

Passiva inkomster är ständigt ett hett samtalsämne bland ekonomibloggarna. Jag började fundera vad det faktiskt innebär att ha en passiv inkomst, och hur detta skulle kunna förändra livet.


Det finns flera olika sätt att skaffa sig en passiv inkomst. Vissa satsar stenhårt på utdelningsinvesterande i aktier, andra på seo på internet, vissa på hyresfastigheter, eget företagande med mera. Gemensamt för dessa är att de oftast inte är HELT passiva i sin natur, utan snarare semi-passiva som Mot Miljonen har skrivit om. Mycket jobb i början för en belöning som kommer senare, med lite tillsyn då och då så allt flyter på som det skall.

Men när du väl har lyckats nå målet, dvs att få en stadig inkomst som du inte längre behöver jobba speciellt mycket för, kommer belöningen i form av större frihet. Det var denna punkt jag gick och funderade på igår när jag gick till affären, och som resulterade i detta inlägg.

Varför ska man då lägga ner i vissa fall år av hårt slitande för att till slut kunna njuta av livet på allvar?

Jo, därför att:
  • En passiv inkomst ger dig möjligheten att gå ner i arbetstid, eller helt sluta arbeta.
  • Mindre jobb innebär mer tid över till familjen, kärleken, vänner och/eller intressen.
  • Du kan arbeta för att du tycker det är roligt och inte enbart för lönens skull.
  • Du behöver inte längre oroa dig för arbetslöshet eller sjukskrivning.
  • Din pension är tryggad, och du är alltså inte längre beroende av att samhället skall ta hand om dig.
  • Du är inte längre bunden till en speciell geografisk plats (där din arbetsplats finns). Om din partner t ex får jobb på annan ort kan du flytta med utan att oroa dig för DIN inkomst.
  • Du kan unna dig saker utan att behöva tänka igenom hur varenda krona påverkar din ekonomi.
  • Passiva inkomster handlar inte om att bli rik på pengar, utan att vara rik på ledig tid.
Själv funderar jag mycket över just passiva inkomster, men har än låååångt kvar innan jag nått dit, och är inte helt säker att jag än har motivationen och självbehärskningen att nå ända fram. Det är något som dock växer inom mig hela tiden. Dessa punkter ovan kan alltså vara tänkvärda för dig som funderar på vad det faktiskt innebär, och kanske kan bli en morot och motivationsfaktor som får dig att hålla dig till din långsiktiga plan. Lycka till! :)

Kommer ni på några fler punkter än dem ovan? Kommentera!


Läs mer: Per H Börjesson - Så här kan alla svenskar bli miljonärer

8 kommentarer:

J sa...

För mig handlar det främst om två saker:
1. Jag vill känna frihet att göra vad jag vill utan att behöva göra något jag inte vill först.

2. Jag litar inte för fem öre på det svenska pensionssystemet. All eventuell pension jag får kommer jag att se som en bonus ovanpå den passiva inkomsten jag lever på när jag är 65.

inte miljonär än sa...

Jag tror att den starkaste motivatorn för mig personligen är att göra något eget. Att klara av att skapa något som genererar pengar till mig själv och gör mig mer självständig. Denna längtan (vilket det fortfarande är) är oerhört stark. Det skapar såklart frihet att jobba med det man vill, hur mycket man vill och inte vara beroende av att en chef eller något styr över ens liv.

Herr K sa...

Jag håller med er bägge i era åsikter :) Visst vore det skönt att styra helt över sitt eget liv och sina inkomster utan att vara löneslav åt någon annan som tjänar på ens arbete.

Jag tror inte heller på det svenska pensionssystemet. Ser hellre till att i längden försöka skapa mig min egen trygghet.

För övrigt får jag kvinnligt besök här i eftermiddag, så jag återkommer antagligen inte till bloggvärlden förrän på fredag kväll. Så ni inte tror jag går och har dött om jag är borta ett par dar ;P

Kampen mot index sa...

Herr K. Dambesök kan bli dyra i längden men förgyller tillvaron ;)

Plura sa...

Uppskattat är ca 1 Mkr i nuvarande penningvärde under 18 års tid. Dambesök kan bli dyrt precis som "kampen mot index" säger..

J sa...

Är väl snarare storkbesök som blir så dyra Plura? =)

Herr K sa...

Kampen mot index:

Självklart är det så, ett dambesök kanske t om gör att jag kan skriva bättre blogginlägg? ;P

Plura & J:

Ni behöver inte oroa er, här blir det inga storkbesök så länge jag får bestämma...men man ska aldrig säga aldrig förstås. hehe

Danne sa...

Jag har jobbat med passiva inkomster i ca 2 år och tjänar ca 10.000/mån. Just nu har jag det som en bra extrainkomst men eftersom det är så kul kommer det nog bli en heltidsinkomst inom något år. Jag har byggt en sida där ni kan läsa om några av mina passiva inkomster och tips på hur du också kan komma igång på http://www.passiv-inkomst.se/

Relaterade inlägg