söndag 10 januari 2010

Läsvärt i bloggosfären v1

Så, efter en lång men välbehövlig sovmorgon (jag har varit förkyld i en vecka) har jag precis ätit frukost och funderat lite över dagen och över den gångna veckan.

Efter ett uppehåll så har jag börjat hänga med lite bättre i bloggosfären igen, så vad passar då bättre än skriva årets första veckosammanställning?

Har precis läst på E24 om att julhandeln göder skuldberg, något jag inte är det minsta förvånad över men som jag befarar kan bli en fälla för många konsumenter. Är det så svårt att spara innan man shoppar?

I mitt eget liv både händer det mycket och lite på samma gång. På jobbfronten, intet nytt. Mina projekt går däremot framåt! Jag var inne och kollade denna bloggens statistik idag, och gårdagen var All Time High när det gäller antalet ub (unika besökare) och antalet sidvisningar. Grattis till mig!

Min sajt GuldSilver.info uppdaterar jag då och då, och klurar ständigt på nya områden som kan tänkas vara värda att skriva om, men jag behöver fortfarande få upp besökarantalet. I nuläget ligger det på runt 20 ub per dag, så det finns fortfarande mycket att göra.

I eftermiddag skall jag även hyra webhotell och registrera en ny domän för ett litet seo-projekt jag har jobbat på ett tag. Blogger känns lite begränsat när det gäller sökmotorsoptimering, så denna gång ska jag ge mig på WordPress.


I bloggosfären har man bl a kunnat läsa om följande under veckan:

MinnaKöpstopp och Ekonomi har till sin stora glädje lyckats nå sitt ekonomiska årsmål, efter ett turbulent år. Grattis från mig!

Tricorona som handlar med utsläppsrätter har diskuterats en och annan bloggare under veckan. JEn Entreprenörs Blogg gör en intressant analys av företaget, och är lite mer kritisk inför dess framtid.

Per Penning har skrivit ett tänkvärt inlägg om julens köphets som jag nämnde här ovan, och att det finns flera alternativ som är bättre än att slöa framför teven om kvällarna, i inlägget Huvudrollsinnehavaren.

Mot Miljonen skrivs det om hans planer för hans företag Matematikvideo, och det avslöjas även att han har ett kommande projekt på gång. Spännande :) Hans blogg har även fått en uppdaterad, snyggare design sedan det nya året.

Utdelningsexperten 20%40år har ett intressant, skrämmande och läsvärt in lägg om den amerikanska hegdefonden Long Term Capital som bestod av finansvärldens skarpaste hjärnor. Syftet var som vanligt att tjäna så stora pengar som möjligt - men slutade med att Federal Reserve fick rädda dem under året 1998. Läs mer i inlägget Long Term Capital - Historien om finansiell hybris.


Själv har jag knåpat ihop följande under veckan som gått:

Brev från Google
Mindre förändringar i blogglayout
Hyway1 Analys
SEO: Vikten av annonsplacering
Spartips #6 - Aktiesparande
Motivationen är tillbaka!


Trevlig söndag, på återseende!

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg