lördag 23 januari 2010

SEO-funderingar

Idag har jag laddat upp en ny sajt på en av de domänerna jag köpte häromveckan, och påbörjat arbetet på den.

Redan nu kan jag säga att det rent praktiska gick väldigt smärtfritt jämfört med förra gången då kopadator.nu skapades. Inga större fadäser hittills, och jag börjar lära mig hur css och php fungerar. Tack vare ett par användbara plugins till Wordpress har jag dessutom smidigt kunna seo-anpassa den sajten så att Google skall tycka om den. Men...

Jag misstänker att det enda (eller viktigaste snarare) som saknas nu är inlänkar, och viktiga sådana. Visst har jag länkat från min blogg och fått hjälp av ett par bloggkollegor, men misstänker att det inte räcker långt. I nuläget står sökmotorer för en ytterst minimal andel av trafiken, så det är inte svårt att konstatera att något mer krävs. Jag skall nog försöka optimera för fler sökord visserligen, så får vi se vad som händer. Några andra tips. någon?

Den nya sajten kommer i alla fall bli färdig betydligt snabbare tack vare mindre krångel, så nu behöver jag bara fokusera på att skriva mer texter. Uppdatering kommer längre fram.


Läs mer: SEO: Vikten av annonsplacering, Mer SEO-idéer

2 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Det tar nog en del tid tror jag. Jag skall lägga upp en fast länk till din sajt i veckan!

Herr K sa...

Tack, det var snällt och uppskattat av dig!

Jag behöver nog dock börja "nätverka" på lite högre nivå om jag skall ha en chans i Google. Nu har jag gjort det mesta jag känner till, så det är bara värdefulla inlänkar som saknas :)

Men vi får klia varandras ryggar till att börja med!

Relaterade inlägg