fredag 8 januari 2010

SEO: Vikten av annonsplacering

Efter diverse SEO-tips (sökmotorsoptimering) från andra bloggare så har jag börjat läsa på och stegvis anpassa både denna bloggen och mina övriga projekt, som jag tidigare skrivit om i inlägget Mindre förändringar i blogglayout. Förändringen har redan gett resultat :)

Jag gick nyss in på mitt konto på AdSense och tog en titt, och till min förvåning så har det faktiskt börjat rulla in lite mer än tidigare. Samma dag som omplaceringen av annonserna genomfördes tickade det in 24 kr genom 4 annonsklick, och hittills har detta generat ca 50 kr på en vecka. Detta jämfört med knappt ett klick per vecka ända sedan jag jag lade till AdSense på bloggen, så visst har det blivit skillnad.

Pengar är dock inte allt som ni vet, men skall se detta som en morot att försöka komma tillbaka på rätt spår och skriva bättre inlägg. Dessutom ger det hopp om tanken på en liten, men passiv inkomst, och att denna trots allt inte är omöjlig. Om man nu kan kalla reklampengar för att skriva blogg en passiv inkomst, semipassiv snarare som Mot Miljonen passande uttryckte det.

Nu skall jag dock övergå till att laga mat, och njuta av fredagskvällen hemma i lugn och ro. Trevlig fredagskväll önskas!

8 kommentarer:

kim sa...

Jag vill också ha ~6kr/klick! då hade jag kunnat leva på min adsense

Herr K sa...

Hehe ja, det är tydligen någon annonsör som betalar väldigt bra. Vilken har jag ingen aning om, så det är bara att tacka och ta emot :)

J sa...

Detsamma, kul att det funkar för nån iaf! =)

Herr K sa...

J: Ja, det verkar ju onekligen så. Du får klura lite på layouten på din blogg så kanske du också får lite förändringar? :)

inte miljonär än sa...

Kul! Det är förstås lite mer motiverande att skriva just ekonomiblogg om det också ger en liten extra månadslön...

Herr K sa...

inte miljonären:

Javisst är det så! Om man kan bli rik på att skriva om skit (mode och shopping) så måste man väl kunna tjäna en liten summa på att blogga om sparande och ekonomi tycker man... :P

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

he, he ... så mina råd om förändrad annonsplacering gav resultat.

Annonsplacering är A och O om man vill tjäna pengar på sin blogg/webbplats

Om du nu lyckas skapa en "passiv inkomst" (semi passiv inkomst) på 200 kr, skulle du inte kunna skapa något liknande utan de frekventa uppdateringarna? en mer statisk webbplats? som kanske göra mer?

200 kr * 10 = 2 000 kr
200 kr * 50 = 10 000 kr
200 kr * 100 = 20 000 kr

Blir lite "ränta på ränta" effekt av att ha många webbplatser.

Det man dock bör vara observant mot är att AdSense är en "risky business", men ett mycket bra komplement till andra typer av reklam (affiliate, såld annonsplats).

Kan ju passa på och fråga: Vad tar du för en annonsplats?

Herr K sa...

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende:

Ja, visst är det så att du hade rätt, nu rullar det in några kr i stort sett varje dag! Mest från denna bloggen, men även en liten mängd från GuldSilver :)

Ang. fler annonsplatser så har jag faktiskt så sent som igår köpt webhotellplats samt en domän, så inom några dagar kommer det ligga en liten och "självförsörjande" sida där. Tanken är även att jag ska testa på seo-optimering på riktigt i WordPress.

Vad jag tar för en annons har jag aldrig tänkt :P Ingen som frågat hittills...

Relaterade inlägg