torsdag 28 januari 2010

Räntehöjningar på gång från Riksbanken?

Jag kom nyss hem efter en solig men kylig (och halkig) dag på stan i Göteborg, och satte mig nyss ner för att komma på något trevligt ämne att blogga om. Vad har hänt på finansmarknaden under dagen?

Läste att Nordea anser att Riksbanken (eller Riskbanken om man så vill) borde höja reporäntan redan i april, i stället för framåt hösten som KI uppskattat hittills. Jag är som bekant varken expert eller makroekonom, men jag har tidigare skrivit om att folk just nu belånar upp sig upp till öronen pga de låga räntorna, tack vare billiga bolån. Borde man inte redan höjt reporäntan?

Visserligen har konjunkturen långsamt förbättrats, och jag gissar att Riksbanken är väldigt försiktiga med räntehöjningar för att inte bromsa tillväxten. Dock så är jag rädd att när väl räntorna ligger på flera procentenheter högre än idag så väntar en bolånekris med paralleller till den vi såg i USA under finanskrisen, som senare ledde fram till den lågkonjunktur vi befinner oss i nu. Konsumera nu, betala senare.

Sitter man med en högt belånad bostad är det på tiden att man börjar fundera över hur ens ekonomi kommer påverkas vid olika räntescenarior. Å andra sidan kan man ju göra som SEBs rådgivare rekommenderar och sluta oroa sig helt och hållet.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg