måndag 25 januari 2010

Arbetsförnedringen

Idag ska skall jag ringa till AMS och uppdatera dem om mitt arbetssökande. Det kommer bli riktigt muntert.

Jag har nu varit öppet arbetslös i fyra månader, och skall idag göra min andra uppföljning per telefon. Så sent som senast igår satt jag och kollade igenom annonser över lediga tjänster i Göteborg med omnejd, men tyvärr är det väldigt ont om arbeten inom mina kompetensområden.

I förra veckan hittade jag dock en tjänst på AMS platsbank som first line support för ett it-företag här i stan, något jag tyckte lät intressant och som passade in på mina erfarenheter och kunskaper. När jag väl skulle söka upptäckte jag att jobbet förmedlades av ett akademiskt bemanningsföretag, och de ville därför enbart ha ansökningar från antingen högskolestuderande eller utexaminerade akademiker. Suck.

Jag måste utbilda mig.


Läs mer: Arbetslöshetens livsstilsförändring, Kristider lockar folk till högskoleprovet, Meningslöst möte på Arbetsförmedlingen

5 kommentarer:

J sa...

Tyvärr är det väl så, att en utbildning blir mindre och mindre värd. En kompis till mig kom till slutintervju för ett jobb som bovärd (typ kvartersvärd/vaktmästare) men förlorade på mållinjen för att den andra killen hade högskoleexamen. En vaktmästartjänst.

Herr K sa...

J: Du menar väl att en utbildning blir mer värd?

Men visst, ditt exempel visar på ett tydligt, men oförståeligt exempel. En examen säger inte allt om en person, och till ett sådant jobb känns det knappast nödvändigt i alla fall.

minna sa...

japp, jag vet vad du menar! Jag pöuggar själv just nu!

J sa...

Nja, det jag menar är att man behöver högskoleutbildning idag för ett jobb som för 20 år sedan inte krävde grundskoleutbildning. I den meningen har utbildningens värde devalverats.

Läste på guldsilver förresten, 4 kr/g låter billigt, en femma minst väl utom på spot?

Herr K sa...

Minna: det är helt rätt! Utan studier idag kommer man nog inte långt tyvärr =/

J: Då förstår jag hur du tänkte. Men visst är det så...jag har en vän som pluggar till förskolelärare, det är helt sjukt vilken hög nivå den utbildningen ligger på. Det tror man inte när man föreställer sig hur det är att ta hand om barn...

Jo, du har helt rätt. Det var faktiskt bara spotpriset jag utgick ifrån, eftersom det är det enda "fasta" priset. Hur mycket som läggs på innan en tacka säljs varierar ju, så ville inte höfta för mycket. Kanske borde nämnt att det var spot jag utgick ifrån iofs :)

Relaterade inlägg