söndag 3 januari 2010

Liten aktieårsredovisning

Sådär, då har jag precis kollat upp mina kontrolluppgifter för min aktiedepå hos Swedbank, som jag stegvis sålt av mitt innehav i och flyttat över till kapitalförsäkring hos Avanza.

I förrförra inlägget gissade jag på att jag gjort dubbelt så mycket vinst som jag gjort förlust, men det stämde inte märkte jag! Totalt har jag förlorat ca 5000 kr (fan ta Morphic!) och tjänat ca 7500 kr. Har visserligen tagit hem lite mer i vinst i kapitalförsäkringen, så jag ligger gissningsvis runt 500 kr högre. Sammanfattningsvis alltså ca +3000 kr, vilket tråkigt nog är mindre än jag hade hoppats, tack vare...ehm, Morphic.

För att försköna siffrorna lite kan det tilläggas att nästan hela mitt tidigare innehav i Retail and Brands bekostades av en lottovinst för ganska precis ett år sedan (ca 3200 kr), så egentligen kan man säga att hela det innehavet var gratis för mig! Helt plötsligt har jag alltså tjänat mer än dubbelt så mycket som jag förlorat. Visst är det härligt med siffertrolleri? :P

Hur jag har tjänat/förlorat på fonder under 2009 har jag sämre koll på. Jag kunde inte hitta någon enkel sammanställning för detta på samma vis som för depån. Finns den möjligheten hos Swedbank, någon?

Även mitt innehav av ädelmetaller ligger fortfarande högre i pris än vad jag betalat, även om jag inte har räknat på exakt hur mycket plus jag ligger. Det är förresten lite svårt att veta, beroende på hur man räknar. Apropå ädelmetaller, jag har skrivit ett nytt inlägg om Morgan Dollarwww.guldsilver.info för den som är intresserad, ta en titt!

Hur börsaffärerna kommer visa sig i deklarationen framåt våren återstår att se. Jag har ju pensionssparande som är avdragsgill, och en del av reaförlusten är kvittningsbar, jag minns dock inte hur mycket. Någon som kan hjälpa mig även här? Vore ju skönt som man slapp restskatt, men det tror jag faktiskt att jag kommer undvika.

Ha en skön söndagskväll, och på återseende i nästa vecka!

2 kommentarer:

J sa...

Bra och intressant om morgandollarn! =)
Ska beställa lite deklarationshjälp från avanza imorrn tänkte jag så får vi se vad facit blir.

Herr K sa...

J: Tack så mycket, alltid roligt med lite uppskattning!

Ja, deklarationen blir intressant senare. Hoppas du slipper få betala tillbaka :)

Relaterade inlägg