måndag 28 september 2009

Meningslöst möte på Arbetsförmedlingen

Idag var jag på ett obligatoriskt möte på Arbetsförmedlingen. Jag trodde det skulle vara ett personligt möte med en handläggare, men det var tydligen allmän information för ett antal arbetslösa inom samma sektor. Vi var drygt 30-35 st inknödda i en föreläsningssal.

Själv mötet gick i huvudsak ut på att vi fick se varenda flik på AMS hemsida och en förklaring på vad de innebar (som om man inte förstod det ändå). Nu kan jag visserligen förstå att det finns folk utan datorvana eller som aldrig tidigare blivit arbetslösa, men för mig gav det ingenting mer än att jag antingen kände mig dumförklarad eller att hemsidan uppenbarligen anses så otydlig att det krävs en timmes genomgång för att folk ska fatta hur den är uppbyggd.

Dessutom tryckte kvinnan som höll i genomgången på att vi var så illa tvungna att flytta land och rike runt om det skulle dyka upp ett jobb som inte finns i närheten (om man vill behålla sin a-kassa). Denna regel var nog det viktigaste av hela genomgången eftersom hon upprepade detta ett flertal gånger. Detta gav upphov till en del kritiska frågor och lite viskande om hur "galet systemet är", och med all rätt enligt mig. Nu är det iofs inte AMS själva som upprättat dessa regler, men ändå.

Tänk på barnfamiljer där den ena föräldern tvingas att flytta 50 mil för att ta ett jobb, eller att hela familjen flyttar men att den andra föräldern inte hittar jobb på den nya orten? Samma skepsis gällde regeln att man måste ta ett jobb som har max 2 tim pendlingstid enkel resa, dvs man är borta från bostaden i 12 timmar per dygn. För mig skulle det funka även om det vore påfrestande, men med småbarn blir det en helt annan sak. Visserligen finns det tydligen undantagsregler pga familjeförhållanden, men hur mycket dessa tillämpas vet jag ej. Å andra sidan...har man bosatt sig ute på landet eller i en väldigt liten ort där jobben försvunnit, då har man inte så mycket till val.

Olika sorters utbildningar kunde de i alla fall erbjuda, men många av dem hade tydligen flera månaders väntetid beroende på popularitet. Detta beror troligen på att AMS inte fått resurser nog att hantera massorna av arbetslösa, men jag såg mest en möjlighet som försvann.

Slutklämmen kom när det visade sig att arbetsförmedlingen själva inte längre förmedlar jobb till folk, det får var och en sköta själva, eventuellt med hjälp av jobbcoach om så önskas. Undrar hur mycket skattepengar som går till AMS varje år...det vore intressant att veta vad det kostar att säga åt folk att söka jobb.

10 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej igen Herr K!

I slutklämmen skriver du något mycket viktigt, nämligen "...det vore intressant att veta vad det kostar att säga till folk att söka jobb."

Ja, arbetsförmedlingen är en myndighet som borde reformeras från grunden. Jag tycker det är hemskt att vuxna människor ska bli bemötta som barn eller mindre vetande bara för att de plötsligt saknar arbete.

Varför är inte arbetsförmedlarna ute och raggar jobb hos arbetsgivarna? Varför försöker de inte matcha jobbsökande mot lediga arbeten?

Birgitta
Aktieklubben Sex Damer
http://borsen.blogg.se

Herr K sa...

Ja det är lite dubbelsidigt det här tycker jag. Å ena sidan behandlas folk nästan som barn när de kommer till Arbetsförmedlingen, å andra sidan får man själv söka jobb.

De är tydligen ute hos företagen och gör prognoser över vilka yrken som kommer behövas framöver, men de raggar inte jobb åt de arbetslösa.

Men jag håller med dig, jag tror AMS är en väldigt ineffektiv myndighet som antagligen skulle kunna bespara både staten onödiga utgifter och arbetslösa onödigt "lidande" om den reformerades. Exakt hur detta skulle gå till har jag dock inte klurat på än :)

Tack för inlägget!

J sa...

AMS och FK är ju tyvärr sveriges i särklass sämst skötta myndigheter. Båda sysslar dessutom med mer eller mindre utsatta människor, så man kan ju verkligen undra vad som gått snett.

Tur att du ska plugga då iaf, vad blir det för ngt? =)

Herr K sa...

J: Jag håller med dig helt och hållet. I min lilla stad har de dessutom numera knökat in både AMS och FK under samma tak, om det nu är bra eller dåligt.

I nuläget måste jag läsa upp matematik B då jag behöver ha det för behörigheten samt saknar några poäng för att få ett fullständigt slutbetyg. När det väl är avklarat så är siktet inställt på personalvetarutb. på GU nästa höst :)

inte miljonär än sa...

Jag har själv aldrig varit på ams så jag har ingen erfarenhet. Har dock hört att det är stor skillnad mellan kontoren.

Vore kanske bättre om staten släppte allt vad arbetsförmedling heter och leasar ut det på externa företag och skapa en konkurrenssituation. Det blir liksom inte bra utan konkurrens...

Lycka till med ditt jobbsök och mattepluggande!

Herr K sa...

inte miljonär än: Ingen dum idé, det kanske är just därför AMS är så ineffektiva?

Tack för de värmande orden förresten, det kommer nog gå fint :)

J sa...

Kul! Sökte också personalvetare i uppsala men kom in på ekonomi så det blev det istället. Helt klart ett intressant yrke.

Herr K sa...

J: där ser man, då har vi antagligen liknande intresseområden inom arbetslivet! Jag vet inte än om jag är som klippt och skuren för att bli personalvetare, men det är den utb som tilltalat mig mest av alla jag har kikat på hittills.

Anonym sa...

Jag har varit arbetslös till och från sedan 2004 och jag skrattade gott när du beskrev AMS-mötet. Jag känner igen det.
Vänta bara tills dom skickar iväg dig på "lär-dig-skriva-CV" kurs och annat intressant. (ironi)
Arbetsförmedlingen själva erkänner att det överlägset vanligaste sättet att få jobb är genom bekantas vänner och tips från kompisar.
AMS skulle kunna läggas ner. Behåll platsannonssidan på nätet och ge Försäkringskassan uppgiften istället.
Låt folk söka jobb själva (vilket de gör redan nu) och stämplar man ut A-kassa dagarna så blir det soc. (vilket det blir nu).
Slopa personlig handledare och flum-kurser.
Lägg ner AMS och spara 70 miljarer per år.

Herr K sa...

Anonym: Då vet du vad jag snackar om iaf! Nu har ju jag inte varit arbetslös speciellt länge så hittills har de inte försökt tvinga in mig på någon meningslös kurs. Men nog kostar de stora onödiga skattepengar alltid...

Relaterade inlägg