lördag 6 mars 2010

Framgångspsykologi enligt Herr K

De flesta av oss har drömt om framgång inom ett visst område någon gång. Antingen är det att lyckas med studierna, bli berömd eller att bli framgångsrik med ett eget företag. Men vad är det som krävs för att bli framgångsrik och vad är det som skiljer entreprenörerna från "resten"? Herr K spekulerar.


Jag är inte en person som ännu kan se tillbaka på mitt liv och återberätta det som en framgångssaga, men jag har ett intresse för psykologi och kan se på mitt eget liv och mina val ur olika synvinklar, och dra lärdom av mina erfarenheter. Utan att ha studerat diverse "motivationsexperter" har jag dragit mina egna slutsatser om vad som krävs för att bli framgångsrik eller lyckas med att nå sina drömmars mål, vilka jag tänkte skriva om här i en liten artikelserie.

En del kan tycka att det är långt mellan psykologi och ekonomi, vilket dock inte är fallet. Det är psykologi som styr börsen och det är psykologi som förklarar varför du är en viss typ av personlighet (t ex riskbenägen investerare eller en kontosparare). Det intressanta är att psykologi inte är en absolut vetenskap, vilket lämnar stort utrymme för tolkningar och gissningar. Precis som inom ekonomi.

När jag funderade över vad som krävs för att nå framgång (jag låg vaken igår natt med hjärnan uppe i varv) kom jag fram till följande recept eller ekvation:

Framgång = Självförtroende + Självinsikt + Mod + Motivation + Affärssinne

Kom ihåg att detta som sagt är en tolkningsfråga, så ni som läser kan mycket väl ha en avvikande åsikt eller tycker att jag glömt någonting. Detta är dock helt min egna uppfattning om framgångspsykologi.

Inte heller är det sagt att man med 100% säkerhet når framgång om man besitter alla dessa komponenter, men sannolikheten att man lyckas med det man företar sig blir däremot högre än om något av ovanstående saknas.

I del 1 kommer jag skriva om självförtroendet, något vi alla har mer eller mindre av under olika delar av livet, hur detta påverkar våra val och även om hur självförtroendet grundläggs under barndomen.

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg