onsdag 3 mars 2010

Villkor i MobiSpine nyemission

Jag har tidigare skrivit om att MobiSpine har offentliggjort en kommande nyemission under mars månad, och får den som är intresserad kommer här villkoren.


 Sista handelsdag för aktier med teckningsrätter var den 26e februari, och avstämningsdagen var idag, den tredje mars. Nyblivna aktieägare fr om imorgon får alltså inga teckningsrätter eller företräde i nyemissionen.

Varje innehavd aktie ger 5 st teckningsrätter, och för att teckna en ny aktie krävs 6 st teckningsrätter. Rent praktiskt innebär detta att om du på avstämningsdagen hade 60 000 stycken aktier, så innebär det 300 000 teckningsrätter. Dessa ger rätt till att teckna 50 000 nya aktier till ett pris på 0,10 kr st = 5000 kr.

Exemplet ovan är precis vad som gäller för min del, men jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur jag skall göra...aktien har tappat mycket sedan i höstas, och slutade idag på 0,11 kr. Endast ett öre över priset på nyemitterade aktier med andra ord. Dock så ser jag inte mycket som talar för att bolaget skulle ha problem, utan snarare ser ut att växa och ta sig in på nya marknader.

Att utnyttja teckningrätterna fullt ut skulle alltså vara ett bra tillfälle att nästan fördubbla mitt innehav till en relativt billig peng, och sänka genomsnittspriset ordentligt. Men jag har lite tid på mig att bestämma mig...handel med teckningsrätter pågår mellan 8-19 mars.

Se även detta pressmeddelande.


Läs mer:
MobiSpine Analys
MobiSpine bokslut för 2009
Inför kvartalsrapport från MobiSpine

2 kommentarer:

J sa...

Allt handlar väl om huruvida du tror på företaget eller inte.

Herr K sa...

J:

Visst är det så som du säger. Men jag lätt erkänna att flockbeteendet påverkar...tänk om andra aktieägare vet nåt som inte jag vet, och därför har sålt osv...

Nä, jag skall allt ta ett beslut och stå bakom det till 100%.

Relaterade inlägg