tisdag 22 september 2009

Bakpremiär hos Herr K

Jag har inte bakat bröd en enda gång sen jag flyttade hemifrån för sex år sedan, men blev sugen på att testa på det. Dels pga ekonomiska orsaker, dels för den goda smaken och för att slippa onödiga tillsatser. Hur gick det?

Jodå, efter att ha blivit inspirerad av min f.d. inneboende Sarha som bjöd mig på brytbröd, så bestämde jag mig för att testa på det själv. Det var inte speciellt krångliga ingredienser, det som var lite bökigt var att knåda in allt mjöl i själva degen eftersom jag inte har en hushållsassistent. Kanske borde köpa mig en sådan?

Det tog även ganska lång tid, ca två timmar om man räknar in själva arbetet, jäsningen och gräddningen. Totalt 15 brödstycken blev det, några bjöd jag en kompis på som var här i eftermiddags, några åt jag nyss och några hamnade i frysen. En liten del av resultatet ser ni här nedan.

Lite svårt att jämföra detta med limpor och matbröd, men märks ändå hur mycket man får för en liten summa. Jag beräknar kostnaden till knappt 15 kr, kan jämföras med en vanlig limpa från någon av de stora bagerierna som sällan kostar under 25 kr.

För en arbetande ensamboende kanske inte baka själv spelar en jättestor ekonomisk roll, men jag uppskattar att man ändå kan mer än halvera kostnaden genom att baka hemma.

Exempel:
För enkelhetens skull kan vi säga att kostnaden per limpa du bakar själv är 10 kr (vilket antagligen ändå är lite i överkant). En limpa i affär kostar 25 kr. Beräknat på att man äter en limpa i veckan under ett års tid:

Butik: 52x25=1300kr
Hembakat: 52x10=520 kr

Då kan vi dessutom räkna med att "köpebröd" ofta är uppblåst med luft för att få större volym, innehåller alla möjliga skumma tillsatser och i många fall är onödigt sötade med socker. Familjer med större konsumtion kan antagligen spara ännu mer pengar med hembakt.

3 kommentarer:

J sa...

Jag bakar hemma då och då, du glömde det viktigaste. Smaken, den är ju priceless.

john sa...

Bra jobbat!
Jag bakade också bröd för några dagar sedan. Jag och min sambo brukar skiva brödet och lägga i frysen. När vi blir hungriga tar vi upp så många skivor som vi behöver och ¨kör i brödrosten. På det sättet blir brödet aldrig för gammalt/behöver vi aldrig slänga bröd.

Herr K sa...

Ja, det blir garanterat fler baktillfällen känner jag. Känner mig nästan lite stolt över att ha klarat att baka själv :P

Relaterade inlägg