måndag 14 september 2009

Nu är jag i klorna på AMS

Idag är min första dag i öppen arbetslöshet, så strax ska jag iväg till arbetsförmedlingen och skriva in mig för att säkra min a-kassa (som troligen ändå kommer dröja ett par månader innan den rullar in).

Jag ser inte speciellt mycket emot detta mötet då mitt förtroende för AMS som arbetsförmedlare (vilket ändå är deras jobb) är väldigt lågt. Personligen har jag i tidigare perioder av arbetslöshet aldrig någonsin blivit erbjuden ett jobb, däremot fått höra att om jag (eller de) hittar ett jobb sisådär 10-15 mil bort, ja då får jag pendla eller flytta. Visserligen kan jag förstå dem till viss del, men en del regler är absurda. Jag känner inte heller någon i bekantskapskretsen som heller fått jobb genom dem vid något tillfälle.

Men som arbetare utan högre utbildning inser jag att chanserna att få ett jobb nu är väldigt små, speciellt eftersom min främsta erfarenhet är av elektroniktillverkning, och alla företag i branschen har sagt upp folk här i trakten. Svaret är helt enkelt studier, vilket jag nämnt tidigare här i bloggen. Frågan är bara om jag skall nämna det för handläggaren på arbetsförmedlingen eller inte... risken finns ju att de ser mig som totalt ointresserad av att söka arbete om jag säger att jag tänkt plugga till våren. Jag ligger nog lite lågt så länge.

Uppdatering:
Kom nyss hem från Arbetsförmedlingen. Det började med att jag skulle skriva in mig i deras system, vilket inte gick pga att mitt personnummer tydligen redan fanns i deras databas, trots att kvinnan i inskrivningsdisken inte hittade mig på sin dator. Fick sätta mig och vänta på en handläggare, något som inte skulle ta så lång tid.
75 minuter senare kommer kvinnan i inskrivningsdisken på att hon råkat hoppa över mig så folk hade gått före mig i kön. Jippie.

Som tur är fick jag en bra handläggare som jag haft tidigare, så mitt humör vände ändå. Nu återstår att se hur hösten utvecklar sig. Jag har i alla fall precis anmält mig till högskoleprovet, så det finns gott om tid att förbereda sig. Det löser sig :)

Inga kommentarer:

Relaterade inlägg