onsdag 9 september 2009

FN vill ersätta dollarn med ny världsvaluta

I SvD kan man idag läsa om att FN har i en rapport fastslagit att det internationella valutasystemet inte fungerar och bär det största ansvaret för finanskrisen. Man vill införa ett nytt system liknande Bretton Woods som jag skrev om i inlägget om ädelmetaller här. Att det är just FN som tar upp detta tål att tänkas på, då G20-länderna tidigare inte visat något större intresse för frågan.

I det nya systemet skulle ansvaret på att rätta till obalanser i växelkurserna knutna till den nya valutan ligga på länder med budgetöverskott (t ex Kina och Tyskland), snarare än att lägga ansvaret på länder med stora underskott (t ex USA och Storbritannien). Kina och Ryssland har redan tidigare uttalat sig om att vilja ersätta dollarn som världsvaluta.

Vad som däremot varken nämns i artikeln hos SvD eller i källartikeln hos brittiska Telegraph är om kursen på den nya fiktiva valutan kommer vara knuten till guldpriset, precis som dollarn var under Bretton Woodssystemet. Någon sorts ankare måste ju finnas, så jag gissar guldet i alla fall.

Kan det bli verklighet och kommer det lösa eller förhindra globala ekonomiska problem? Min kunskap i ämnet är ganska begränsad, så vad tror ni?

3 kommentarer:

J sa...

Jag vet inte. Enligt rapporten så skulle ju en stor del av risken, och därmed också ansvaret och makten med/för den nya valutan läggas på IMF. Och jag känner mig minst sagt tveksam över att något skulle ändras då sålänge Wolfowitz är chef där. Han har ju i princip alltid sett USA som nummer 1 och resten av världen som skit.

Herr K sa...

Hmm, jag får nog läsa på lite om IMF innan jag kan kommentera det. Min enda spontana reaktion är att om man fortfarande ser USA som nummer 1 är man ute på djupt vatten...

J sa...

Visst är det så. Jag tror att västvärlden så smått börjar inse det, men jänkarna kommer nog aldrig fatta att deras storhetstid, åtminstone för tillfället, är över.

Relaterade inlägg