lördag 12 september 2009

Bloggannonser

Jag har utvecklat min blogg lite mer sen jag startade den, och iom att besökarantalet växt har jag även insett potentialen att tjäna några kronor på annonsering. Dock så misstänker jag starkt att folk som följer denna typen av bloggar inte gärna klickar på annonser och handlar, utan snabbt sållar bort dem från det faktiska innehållet i bloggen (så fungerar jag själv).

Nu har jag visserligen inget mål att kunna leva på att blogga, men lite extra klirr i kassan vore ju inte fel :) Min uppfattning är att potentialen till en extra inkomst ligger i annonser med betalning per unik besökare, så min fråga är: vilka annonsnätverk erbjuder den typen av ersättning?
Just nu har jag Google Adsense, vilka har ganska diskreta textannonser men som jag inte räknar med att de drar in några pengar. Jag har även nyligen anslutit mig till TradeDoubler som i nuläget har endast en annonsör med ersättning för antal unika besökare, som jag ansökt som affiliate till.

Jag tänkte ni lite mer erfarna bloggare kanske har några tips, de skulle välkomnas tacksamt!
Trevlig helg på er, och tack för all feedback jag fått hittills!

8 kommentarer:

inte miljonär än sa...

Jag har riktigt dålig koll på det tyvärr, visste inte ens om att det fanns sådana typer av annonser inom Traded och liknande.

Men det bästa måste vara att kolla upp alla affiliate nätverk tillgång på dessa typer av annonser!

J sa...

double.net ska vara bra men då måste man ha bloggat i minst 6 månader...

inte miljonär än sa...

Jag kollade upp double som jag är med i och där hittade jag en sådan. Skall prova det ett tag och se vad det ger...

Herr K sa...

Hmmm, jag får göra lite egna efterforskningar så länge i frågan då. Double.net är ju inte att tänka på för egen del än så länge eftersom jag bara bloggat i drygt 1,5 månad.

inte miljonär än: gör så, vore intressant att se vad det ger dig så du får du gärna återkomma med information :)

Gustav sa...

Mitt råd är att inte bry dig om reklamintäkter överhuvudtaget. Det är inte värt besväret eftersom du med denna typ av blogg aldrig kan komma upp i några intäkter värda namnet. Dessutom kommer du att tvingas skatta bort nästan hela intäkten. Cornucopia, som driver den största "ekonomibloggen" har ju skrivit en del om sina intäkter. Men hans blogg är ju mer eller mindre professionell. Tittar du på en blogg som Finanskvinnan som är mycket populär handlar det ju inte heller där om några större pengar. De enda som kommer upp i hyfsade summor via Adsense är sådana med vänner och släktingar som stödklickar och dessa blir alltid avstängda efter en viss tid. Adsense förefaller annars vara det klart lönsammaste reklamformatet. Personligen har jag valt att skita i reklamintäkterna och istället skänka bort dem till välgörenhet varje gång jag kommer över 100 dollar, vilket brukar vara 2-3 ggr per år.

Herr K sa...

Gustav: det är ju iaf beundransvärt att skänka intäkterna till välgörenhet :) Som jag skrev i inlägget har jag inga visioner om att leva på att blogga, men att kunna dra in lite småpengar då och då vore helt okej för mig, speciellt om jag blir en fattig studerande under nästa år. Det skulle bara vara en bonus för mig, jag bloggar ändå inte för pengarnas skull.

Gustav sa...

Herr K:

Faktum är att intäkterna främst skänks bort till skattmasen och att jag istället tvingas öppna plånboken. När jag förra året deklarerade Adsense-intäkterna blev resultatet att den ökade skatten översteg intäkterna, dvs marginalskatten var över 100 procent. Hur detta gick till vet jag inte. Visst kan några hundra dollar verka bra, men du får inte behålla några hundra dollar utan några tiotals dollar. :)

Herr K sa...

Gustav: det låter ju helt absurt, nåt måste ju ha blivit fel någonstans :-O om det inte lönar sig att göra reklam skulle ju ingen syssla med det tycker jag...

Men vi får se hur det går. Kanske några fler bloggare vill dela med sig av sina erfarenheter längre fram, annars får jag återkomma i framtiden med en uppdatering i frågan :)

Relaterade inlägg