måndag 21 september 2009

KF eller inte KF, det är frågan

Efter att ha skrivit inlägget om kapitalförsäkringar (KF) så har jag fått mig en liten funderare. Jag utgick tidigare ifrån att KF bara gynnade dem med stora innehav, men på senare tid har jag börjat omvärdera den tanken...

Ända sedan jag började intressera mig för ekonomi har jag gjort alla affärer genom internetbanken på Swedbank, som jag är kund hos. De tar minst 99 kr i courtage, något som jag tycker är ganska högt. Dessutom får jag inte möjlighet att handla på några andra börser än de nordiska (kanske genom någon av de dyrare depåerna de erbjuder, jag vet inte).
Har kikat runt lite bland nätmäklarna idag, och Aktieinvest (Aktiespararnas egen tjänst) verkar vara den som passar mig bäst. De har låga avgifter, vissa förmåner för medlemmar i Aktiespararna (som jag är) man har tillgång till utländska börser och andelsinvesterande i aktier (man får chansen att köpa in sig med mindre summor i bl a Warren Buffetts bolag, Berkshire Hathaway).

När jag räknade på mitt innehav och jämförde kostnaden mellan att sälja av allt nu och ta vinsten, eller haft dem i kapitalförsäkring så ser jag att jag hade tjänat på att haft alla mina investeringar sedan ett år tillbaka i KF.

Exempel:
Min aktieportfölj är i nuläget värd ca 35000 kr. Säljer jag av allt nu gör jag en vinst på ca 7000 kr. 28% av detta går bort i skatt, vilket blir 1960 kr. Eftersom jag räknar med att mina innehav på lång sikt kommer stiga ytterligare skulle även jag även få betala än mer i skatt vid en försäljning, samt skatta för ev utdelningar.

Samma innehav i en KF skulle beskattas med endast 1,05% på hela innehavet, vilket räknat på 35 000 kr blir 367,50 kr. En viss skillnad, även om det inte ännu handlar om stora pengar :)

Dessutom, tack vare mitt innehav i Morphic har jag en möjlighet att kvitta förluster mot vinster om jag säljer allt för att senare köpa tillbaka aktierna (i de andra bolagen alltså, inte Morphic) inom en KF. Mitt innehav i bolaget skulle motsvara en förlust större än beskattningen av övriga vinster, perfekt läge för att kvitta alltså.

Ni som har läst om kapitalförsäkringar eller själva har en sådan, vad har ni för synpunkter? Låter det klokt att sälja av, byta till nätmäklare och köpa i en KF?

9 kommentarer:

J sa...

Snyggt att du skriver mer om detta, då det verkligen är nåt som intresserar!

inte miljonär än sa...

Jag har en kapitalförsäkring utan kapital just nu. Anledningen till att jag inte flyttar över för tillfället är courtaget på 99kr per sälj eller köp. Det skulle kosta mig 1000 spänn för att flytta över allt.

Det spelar iofs mindre roll när man gör bytet, det kommer ju ändå kosta lika mycket närsom. Men jag skulle vilja ha lite mer positivt kassaflöde innan bytet så att jag kan köpa på mig mer...

Herr K sa...

J: tack! ja jag har börjat kika lite mer långsiktigt på sparandet, även lite inspirerad av tankarna kring utdelningsinvesterande...

inte miljonär än: Jag kanske borde göra likadant! Det blir isåf drygt 700 kr för att sälja allt, men betydligt billigare att köpa om det sker via Aktieinvest. Just nu verkar dock börsen vara i en fallande trend, så man kanske borde avvakta? Jag skall nog öppna en KF under veckan i allafall.

john sa...

Hej!

I våras när jag precis börjat investera i aktier öppnade jag upp en vanlig depå. Några månader senare läste jag om fördelarna med KF och skaffade mig även en sådan. Alltså har jag både och nu....
Jag ser mer fördelar med att investera i KF därför gör jag alla mina aktieköp i den nu. Men jag har fortfarande kvar mina "gamla" aktier i den vanliga depån. Man vet ju aldrig om regeringen i framtiden beslutar sig för att slopa vinstskatten på aktier.

40preocent20år har skrivit en bra artikel om fördelarna med KF. www.4020.se

//Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

john: tackar, jag läste precis igenom hans inlägg om KF, det gav mig lite information jag inte kände till. Jag känner mig väldigt ambivalent just nu över hur jag skall göra faktiskt...

Men imorgon kommer ett inlägg där jag sammanfattar lite olika viktiga parametrar mellan olika bolags kapitalförsäkringar, kan vara bra för den som inte blir klok på frågan (däribland mig själv).

Gustav sa...

Mycket talar onekligen för kapitalförsäkringen för långsiktigt sparande. Jag ser främst fyra nackdelar: 1. Realiserade förluster har inget värde inom en kf, utanför minskar de din skatt. 2. Man betalar avkastningsskatt alla år, även de år värdet på kapitalförsäkringen minskar. 3. Man direktäger inte sina aktier och kan därför inte besöka bolagssstämmor, får inga årsredovisningar på posten etc. 4. Politiker kan ändra villkoren för kf, förmodligen även retroaktivt. Trots dessa uppenbara nackdelar har jag själv öppnat en kapitalförsäkring hos Avanza. Det mesta av mitt nysparande sker i en kf. Jag kommer dock inte placera hela mitt sparkapital i en kf.

Herr K sa...

Det blir nog så att jag kommer öppna en KF vid sidan av mitt sparande. Frågan är bara hur nödvändigt det är i mitt fall då mina framtida inkomster ser minst sagt osäkra ut. Får klura på detta ett tag till...

Anonym sa...

Vår aktieklubb, Aktieklubben Sex Damer, har Aktieinvest. Det är låga avgifter och funkar bra.

Birgitta
http://borsen.blogg.se

Herr K sa...

Birgitta: kul att höra att du är nöjd med Aktieinvest, det är nog den KF som jag tror passar mig bäst personligen. Jag gjorde en liten jämförelse mellan olika bolagsförsäkringar, och de och Avanza verkar mest intressanta.

Relaterade inlägg