tisdag 29 september 2009

Bonusfesten fortsätter

Tydligen har storbankerna gjort ett väldigt bra jobb den senaste tiden, för nu börjar bonusfesten igen hos SEB, Nordea, Swedbank och Handelsbanken.

Det ser ganska illa ut med tanke på att t ex Swedbank gått med i det statliga garantiprogrammet och förväntas göra en förlust på 8,9 miljarder i år (enligt DN). Å andra sidan håller man på med den senaste nyemissionen, och så länge aktieägarna ställer upp med att skjuta till nytt kapital kan väl festen fortsätta?

Själv har jag inget emot själva idén med bonussystem, men det är styrt av onödigt risktagande och girighet idag. En bonus ska symbolisera en extra belöning för väl utfört arbete, utöver det grundläggande som krävs av dig. Om banken förlorar miljarder pga alltför våghalsad kreditgivning på osäkra marknader, har man då gjort sig förtjänt av en belöning? Det tycker inte jag.

Se även denna artikel hos e24 ang. Nordeas vilseledande fondjämförelser mot index, något jag tidigare skrivit liknande om här och här.

4 kommentarer:

john sa...

Jag såg ett repotage om detta på nyheterna i morse och kan bara hålla med dig. Det känns som ett hån mot alla aktieägare. Swedbank slopar utdelningarna med behåller bonusarna inom företaget. Jag är glad att jag inte var med i den senaste nyemmissionen....

Herr K sa...

Usch ja. Jag var tidigare aktieägare i Swedbank, men hade jag fortfarande varit det vid den senaste nyemissionen hade jag antagligen gått ur helt och hållet av principskäl.

J sa...

Har numera ungefär lika stort förtroende för banksektorn som jag har för rättsväsendet, AMS och FK...

Aktieklubben SEX DAMER sa...

Hej Herr K!

Nu finns svar på din fråga i vår blogg.

Aktieklubben SEX DAMER
http://borsen.blogg.se

Relaterade inlägg